miercuri, 16 septembrie 2015

CURRICULUM ÎN DEZVOLTARE LOCALĂ pentru LICEU TEHNOLOGIC CIRCUITE ELECTRICE ŞI ELECTRONICE PENTRU COMUNICAŢII clasa a X-a

COLEGIUL TEHNIC de POŞTĂ şi TELECOMUNICAŢII
„GHEORGHE AIRINEI”
BUCUREŞTI, Str Romancierilor, nr.1, Sector 6
( 021 413 46 45
7  021 413 14 13
www. ctptc-airinei.ro
* colegiulairinei@gmail.com






CURRICULUM ÎN DEZVOLTARE LOCALĂ
pentru
LICEU TEHNOLOGIC


CIRCUITE ELECTRICE ŞI ELECTRONICE PENTRU COMUNICAŢII
clasa a X-a





Aria curriculară: TEHNOLOGII
Domeniul pregătirii de bază: ELECTRONICĂ,  AUTOMATIZĂRI







 2015




Lista autorilor:
ZLOTEANU DANA prof. ing. gr. I – Colegiul Tehnic PTc. “Gh. Airinei” – Bucureşti
DRĂGHICI MAIA prof. ing. gr. I – Colegiul Tehnic PTc. “Gh. Airinei” - Bucureşti
GEORGESCU OTILIA prof. ing. gr. I – Colegiul Tehnic PTc. “Gh. Airinei” - Bucureşti
































 




CURRICULUM ÎN DEZVOLTARE LOCALĂ


CIRCUITE ELECTRICE ŞI ELECTRONICE PENTRU COMUNICAŢII



ARGUMENT

Modulul de pregătire practică ,,Circuite electrice şi electronice  pentru comunicaţii” face parte din Curriculum în Dezvoltare Locală al culturii de specialitate pentru ciclu inferior al liceului, aria curriculară Tehnologii domeniul Electronică automatizări. Programa modulului a fost elaborată în cadrul Colegiului Tehnic de Poştă şi Telecomunicaţii   “Gheorghe Airinei” din Bucuresti, cu avizul inspectoratului şcolar, în vederea dobândirii unităţilor de competenţe  cheie ,,Pregătirea pentru integrarea la locul de muncă” şi „Tranziţia de la şcoală la locul de muncă” din Standardul de pregătire profesională pentru domeniul Electronică automatizări.
Acest modul se adresează elevilor din clasa a X-a ciclul inferior al liceului, care în ciclul superior vor dobândi calificarea profesională Tehnician de telecomunicaţii şi are alocat 90 ore pe parcursul întregului an şcolar, repartizate în trei săptămâni de practică  comasată (3 săptămâni x 30 ore/săptămână) din care:
                        - 45 ore laborator tehnologic
                        - 45 ore instruire practică
Modulul ,,Circuite electrice şi electronice  pentru comunicaţii” este un modul cu regim obligatoriu şi are un  caracter complementar modulelor I, II şi III respectiv Bazele electronicii analogice, Bazele electronicii digitale, Traductoare.
Curriculum-ul  a fost elaborat avându-se în vedere următoarele: 
Ø  structura sistemului de învăţamânt liceal din România
Ø  asigurarea, prin conţinuturi şi activităţi de învăţare, noţiunilor necesare atingerii finalităţilor prevăzute de planul cadru de învăţământ
Ø  dezvoltarea competenţelor cheie, alături de competenţele personale şi cele sociale: comunicarea, lucrul în echipă, găndirea critică, creativitatea, asumarea responsabilităţilor

VALORI ŞI ATITUDINI
Prin parcurgerea conţinuturilor  modulului ,,Circuite electrice şi electronice  pentru comunicaţii”,  folosind strategii didactice adecvate, se urmăreşte formarea următoarelor valori şi atitudini:
  • respectarea standardelor internaţionale privind calitatea produselor;
  • dezvoltarea interesului pentru studierea modulelor de specialitate;
  • adaptarea la cerinţele pieţei muncii şi la dinamica evoluţiei tehnologice;
·         responsabilizarea elevilor în ceea ce priveşte îndeplinirea sarcinilor de lucru;
  • dezvoltarea gândirii critice;
  • formarea unei atitudini responsabile la locul de munca, de respectare a normelor specifice de protecţia muncii;
  • dezvoltarea imaginaţiei şi creativităţii tehnice.



TABELUL DE CORELARE A COMPETENŢELOR ŞI CONŢINUTURILOR



Nr
crt.

UNITĂŢI  DE COMPETENŢE

COMPETENŢE
CONŢINUTURI  TEMATICE






1.




PREGĂTIREA PENTRU INTEGRAREA LA LOCUL DE MUNCĂ


1. Obţine informaţii despre cerinţele locului de muncă















 Tipuri de surse de informare referitoare la locul de muncă:
·         pliante;
·         broşuri;
·         mass-media;
·         publicaţii de specialitate;
·         Internet.
Informaţii specifice locului de muncă:
·         program de lucru;
·         regulament de ordine interioară;
·         activităţi desfăşurate la locul de muncă;
·         instrucţiuni de utilizarea surselor din dotare.
Abilităţii specifice  locului de muncă:
·         executarea de operaţii simple;
·         operaţii rutiniere sub supraveghere şi îndrumare;
·         comunicare;
·         lucrul în echipă;
·         igiena şi securitatea muncii  

2. Se încadrează în cerinţele locului de muncă

Programul de lucru:
·         ora de începere;
·         pauze;
·         ora de terminare a programului de lucru;
·         ore de lucru efectiv.

Sarcini de lucru:
·         operaţii şi procese de rutină sub supraveghere şi îndrumare.
Regulament de ordine interioară:
·        drepturi;
·        obligaţii;
·        sancţiuni;
·        recompense.
3. Descrie structura unei organizaţii din domeniul profesional

Servicii şi departamente din cadrul organizaţiei:
·         resurse umane;
·         contabilitate;
·         producţie;
·         manager;
·         secretariat;
·         marketing;
·         salarizare.
Nivel ierarhic:
·         nivel de calificare din sectorul de activitate unde se încadrează
Poziţia în cadrul ierarhiei:
·         de colaborare cu membrii echipei;
·         de comunicare activă cu superiorii.
4. Manifestă disponibilitate faţă de sarcinile de lucru
Atitudine pozitivă:
·         receptivitate la sarcini;
·         receptivitate la lucrul în colectiv;
·         flexibilitate.
Disponibilitate pentru activităţi suplimentare:
·         program prelungit;
·         sprijin în cadrul echipei;
·         alte operaţii solicitate.
Disponibilitate pentru situaţii neprevăzute:
·         defecţiuni de utilaje sau echipamente;
·         disfuncţionalităţi la locul de muncă.











2.






Tranziţia de la şcoală la locul de muncă

1.Îşi evaluează nivelul de pregătire în raport cu cerinţele unui loc de muncă

Cerinţele locului de muncă:
·         organizarea sarcinilor;
·         distribuirea sarcinilor;
·         igiena şi securitatea muncii;
·         relaţii de muncă.
Abilităţile specifice locului de muncă:
·         sociale;
·         tehnice.
Instruiri suplimentare la locul de muncă:
·         la adăugarea sau modificarea anumitor sarcini la locul de muncă;
·         la utilizarea utilajelor şi echipamentelor  noi.
2. Îşi asumă responsabilitatea faţă de sarcina primită

Cerinţele sarcinilor primite:
·         fişa postului;
·         instrucţiuni de exploatare a utilajelor pentru operaţii simple;
·         dispoziţiile organizatorului de proces (superior ierarhic).
Responsabilităţii asumate în cadrul echipei:
·         responsabilităţii de îndeplinit;
·         relaţii de colaborare.
Cerinţe de timp şi calitate:
·         norme interne de îndeplinire a sarcinilor;
·         sisteme de asigurare a calităţii.
3. Se instruieşte continuu în vederea îmbunătăţirii propriei performanţe

Surse  de informare pentru îmbunătăţirea propriei performanţe:
·         informaţionale(şef, colegi de echipă);
·         aviziere;
·         mentor
Informaţii necesare autoinstruirii:
·         din observaţii şi recomandări ale grupului de lucru;
·         din dispoziţiile organizatorului de proces ( şef );
Decizii pentru îmbunătăţirea propriei performanţe:
·         studiul individual;
·         participare la programe de formare continuă;
·         învăţare informală.
4. Manifestă mobilitate ocupaţională faţă de schimbările de pe piaţa muncii
Surse de informare privind ocupaţiile din domeniul de pregătire:
·         COR;
·         Profile ocupaţionale;
·         Structura calificărilor;
·         Cerinţe de formare;
·         Agenţii specializate.
Ofertele de muncă conform pregătirii dobândite:
·         Din oferta agenţilor economici;
·         Din aviziere;
·         Agenţii specializate;
·         Consiliere;
·         Prin relaţii interpersonale.
Opţiuni profesionale cu asistenţa de specialitate:
Consiliere individuală




SUGESTII  METODOLOGICE


Prin parcurgerea modulului ,,Circuite electrice şi electronice  pentru comunicaţii”,  elevii vor dobândi unităţi de competenţe cheie precum pregătirea pentru integrarea la locul de muncă şi  îşi vor evalua nivelul de pregătire în raport cu cerinţele unui loc de muncă.
Profesorul va desfăşura activitatea de instruire practică timp de trei săptămâni, un număr de 30 de ore săptămânal. Din cele 90 de ore alocate modulului, 45 vor fi desfăşurate prin intermediul lucrărilor de documentare şi cercetare specifice laboratorului tehnologic, iar 45 de ore vor fi disponibile pentru lucrări practice în cadrul atelierului şcolii. Aici sunt incluse, de asemenea, şi ore de recapitulare şi de evaluare.
            Între competenţe şi conţinuturi există o relaţie biunivocă: competenţele determină parcurgerea conţinuturilor tematice, iar prin parcurgerea conţinuturilor tematice se asigura dobândirea, de către elevi, a competenţelor dorite.
            Se recomandă ca activităţile de predare-învaţare planificate să aibă un caracter interactiv şi centrat pe elev, extinderea pe cât posibil mai mult a numărului activităţilor de învăţare şi nu a celor de predare, a celor practice în detrimentul celor teoretice.
            Pentru atingerea competenţelor vizate de parcurgerea disciplinei se recomandă ca, în procesul de predare-învăţare, să fie utilizate în principal metode active cum ar fi: efectuarea de experimente, citirea şi interpretarea documentaţiei tehnice, elaborarea şi prezentarea unor referate interdisciplinare şi proiecte a căror documentare se obţine prin navigarea pe Internet, implicarea elevilor în diverse alte activităţi de documentare.
Metodele folosite trebuie să aibă în vedere faptul ca elevii să fie capabili să desfăşoare o activitate independentă organizată, cu partea aplicativă încadrată în normele de calitate şi timp.
Alegerea mijloacelor didactice se va realiza în strânsă corelaţie cu metodele didactice şi cu conţinutul ştiinţific al lecţiei. Astfel, recomandăm ca lecţiile de predare să fie susţinute de un bogat material ilustrativ şi de un suport material asigurat de colecţii şi de mostre de materiale aplicaţii ale acestora.
            Parcurgerea conţinuturilor este obligatorie, ordinea în care acestea urmează a fi parcurse fiind, de regulă, cea propusă în tabelul de corelare a competenţelor specifice cu conţinuturile, dar se impune abordarea flexibilă şi diferenţiată a acestora în funcţie de logica modulului, după cum urmează:
Tema nr. 1
·         Divizorul de curent
o    Circuite divizoare de curent
o    Aplicaţii ale divizoarelor  de curent – Extinderea domeniului de măsurare la ampermetre. Rezistenţa de şunt
Tema nr. 2
·         Divizorul de tensiune
o    Circuite divizoare de tensiune
o    Aplicaţii ale divizoarelor de tensiune– Extinderea domeniului de măsurare la voltmetre. Rezistenţa adiţională
o    Potenţiometru: construcţie, funcţionare, utilizări
Tema nr. 3
·          Transformatoare electrice
o    Construcţia transformatorului electric
o    Clasificarea transformatoarele electrice
o    Principiul de funcţionare al transformatorului  electric
o    Proiectarea unui trasnsformator de reţea
o    Domenii de utilizare ale transformatoarelor electrice
Tema nr. 4
·        Filtre electrice
o    Filtre active – noţiuni generale
o    Filtru trece – jos
o    Filtru trece – sus
o    Filtru trece – banda
o    Filtru opreşte – banda
Tema nr. 5
·        Redresarea curentului. Scheme de redresare
o    Redresorul monoalternanţă
o    Redresor dublă alternanţă cu transformator cu priză mediană
o    Redresorul dublă alternanţă în punte
o    Redresorul  monoalternanţă cu filtru de netezire (RC)
o    Redresorul  dublă alternanţă în punte cu filtru de netezire
Tema nr. 6
·        Atenuatoare
o   Variante constructive - de reglaj, de adaptare, fixe, variabile
o   Scheme electrice : T, T podit, Π.
o   Utilizare
   Tema nr. 7
·         Dispozitive semiconductoare multijoncţiune
o   Diacul, Tiristorul, Triacul
Ø Simbol
Ø  Marcare
Ø Date de catalog
Ø Funcţionare
Ø Utilizări
Tema nr. 8

·         Dispozitive de afişaj electronic


o   Dispozitive optoelectronice bazate pe efectul fotoelectric intern
Ø Fotorezistenţa
Ø Fotodioda
Ø Fotoelementul
Ø Fototiristorul
o    Dispozitive optoelectronice bazate pe emisia radiaţiei luminoase
Ø  Dioda electroluminescentă
Ø  Optocuploare
o     Utilizări
Tema nr. 9
·        Stabilizatoare de tensiune
o   Stabilizatoare parametrice de tensiune
o   Stabilizatoare electronice cu reacţie
o   Protecţia stabilizatoarelor de tensiune
Tema nr. 10
·         Oscilatoare
o   Clasificare, parametri
o   Condiţia de oscilaţie
o   Oscilatoare RC
o   Oscilatoare LC
o   Oscilatoare cu cuarţ
Tema nr. 11
·         Circuite basculante
o   Clasificare:
Ø  Circuitele basculante astabile
Ø  Circuite basculante monostabile
Ø  Circuite basculante bistabile
o   Scheme electrice
o   Diagramele de variaţie ale tensiunilor
o   Utilizări
   Tema nr. 12
·   Circuitele pentru formarea impulsurilor
o   Circuite de limitare: Limitatoare serie, Limitatoare paralel
o   Circuite de derivare RC
o   Circuite de integrare RC
Ø  Scheme electrice
Ø  Funcţionare
Ø  Diagrame de impulsuri
Ø  Utilizări
 Tema nr. 13
·   Modulatoare/Demodulatoare
o   Tipuri de demodulatoare
o   Demodulatoare pentru oscilaţii modulate în amplitudine
o   Demodulatoare pentru oscilaţii modulate în  frecvenţă
Ø  Scheme electrice
Ø  Funcţionare
Ø  Utilizări

Cadrele didactice, profesorii şi maiştrii instructori,  au posibilitatea de a decide asupra numărului de ore alocat fiecărei teme, în funcţie de:
·      dificultatea temelor
·      nivelul de cunoştinţe anterioare ale grupului instruit
·      complexitatea şi varietatea materialului didactic utilizat
·      ritmul de asimilare a cunoştinţelor şi de formare a deprinderilor proprii grupului  instruit.
Parcurgerea conţinuturilor se va realiza în integralitatea lor. Pentru atingerea rezultatelor învăţării stabilite prin modul, profesorul/maistrul instructor are libertatea de a dezvolta anumite conţinuturi, de a le eşalona în timp, de a utiliza activităţi variate de învăţare, cu accentuare pe cele cu caracter aplicativ, centrate pe elev.
Se consideră că nivelul de pregătire este realizat corespunzător, dacă poate fi demonstrat fiecare dintre rezultatele învăţării.
În elaborarea strategiei didactice, profesorul va trebui să ţină seama de următoarele principii ale educaţiei:
Ø  Elevii învaţă cel mai bine atunci când consideră că învăţarea răspunde nevoilor lor.
Ø  Elevii învaţă când fac ceva şi când sunt implicaţi activ în procesul de învăţare.
Ø  Elevii au stiluri proprii de învăţare. Ei învaţă în moduri diferite, cu viteze diferite şi din experienţe diferite.
Ø  Participanţii contribuie cu cunoştinţe semnificative şi importante la procesul de învăţare.
Ø  Elevii învaţă  mai bine atunci când li se acordă timp pentru a “ordona” informaţiile noi şi a le asocia cu “cunoştinţele vechi”.
Pentru dobândirea de către elevi a deprinderilor prevăzute, activităţile de învăţare - predare utilizate de cadrele didactice vor avea un caracter interactiv şi centrat pe elev, cu pondere sporită pe activităţile de învăţare şi nu pe cele de predare.
Diferenţierea sarcinilor şi timpului alocat, prin:
Þ gradarea sarcinilor de la uşor la dificil, utilizând în acest sens  fişe de lucru;
Þ fixarea unor sarcini deschise, pe care elevii să le abordeze în ritmuri şi la niveluri  diferite;
Þ fixarea de sarcini diferite pentru grupuri sau indivizi diferiţi, în funcţie de abilităţi;
Þ abordarea temelor din perspectiva tuturor stilurilor de învăţare;
Þ formarea de perechi de elevi cu aptitudini diferite care se pot ajuta reciproc;

 Sugestii cu privire la evaluare
Evaluarea este implicită demersului pedagogic şi  trebuie să fie corelată cu criteriile de performanţă şi cu tipul  probelor de evaluare care sunt precizate în Standardul de Pregătire Profesională. Ea permite atât profesorului cât şi elevului să cunoască nivelul de achiziţionare a competenţelor şi a cunoştinţelor, să identifice eventualele lacune şi cauzele lor, să facă remediile care se impun în vederea reglării procesului de predare-învăţare.
Pe parcursul modulului se realizează evaluare formativă, iar la sfârşitul lui se realizează evaluarea  sumativă, pentru verificarea atingerii competenţelor. Metodele de evaluare recomandate:
• observarea sistematică a comportamentului elevilor;
• metoda exerciţiilor practice;
 • investigaţia;
 • autoevaluarea, prin care elevul compară nivelul la care a ajuns cu obiectivele şi standardele educaţionale şi îşi poate impune/ modifica programul de lucru.
Ca instrumente de evaluare se pot folosi:
   • fişe de observaţie;
   • fişe de evaluare conţinând diferite tipuri de itemi;
   • fişe de lucru;
   • chestionare;
   • fişe de autoevaluare:
  • miniproiect - prin care se evaluează metodele de lucru, utilizarea corespunzătoare   a bibliografiei, materialelor şi ehipamentelor, modul de organizare a ideilor şi materialelor într-un document scris.
 • portofoliu – instrument de evaluare flexibil, complex, integrator, o modalitate de înregistrare a performanţelor şcolare ale elevilor.
Pentru a promova modulul, elevii trebuie să demonstreze că pot întruni toate criteriile asociate cu toate rezultatele. Elevii vor duce la îndeplinire lucrări practice, proiecte, teme de lucru şi/sau probleme care constituie evaluarea modulului.























Recomandări privind respectarea normelor

de sănătate şi securitate a muncii


Protecţia muncii este o problemă de stat ce vizează îmbunătăţirea continuă a condiţiilor de muncă şi înlăturarea cauzelor care pun în pericol viaţa şi sănătatea oamenilor muncii în procesul de producţie.
Accidentele electrice se produc din  următoarele cauze:
-          folosirea curentului electric la tensiuni care depăşesc pe cele prevăzute în normele de tehnica securităţii;
-          atingerea conductorilor neizolaţi sau insuficient izolaţi aflaţi sub tensiune.
În vederea evitării unor asemenea accidente se impune ca izolarea conductorilor să fie perfectă şi prin poziţia acestora să fie exclusă posibilitatea unei atingeri. Pentru evitarea accidentelor prin electrocutare prin contact cu unel­tele cu care se lucrează, acestea vor avea mânerele din materiale electroizolante. Elementele sub tensiune vor fi protejate de carcase, împiedicându-se astfel atingerea acestora. Carcasarea sau îngrădirea se va executa cu plase metalice sau table perforate cu re­zistenţă metalică suficientă şi bine fixată;
-          contactul direct cu anumite părţi metalice ale instalaţiilor care au intrat sub tensiune în mod întâmplător;
Pentru a se evita o astfel de accidentare, se va asigura legarea la pământ sau legarea la nul a apa­ratelor, conform normelor de electrosecuritate. Periodic se va verifica instalaţia de legare la pământ, lucrările efectuându-se de către persoane de specialitate, autorizate în acest scop;
Îndatoriri generale:
    • să-şi însuşească normele de protecţie a muncii şi să le aplice cu stricteţe;
    • să semnaleze toate defectele instalaţiilor sau apariţia de situaţii periculoase;
    • să folosească în timpul lucrului echipamentul de protecţie prevăzut în normativ, precum şi echipamentul de lucru;
    • să cunoască măsurile de prim ajutor ce trebuie luate în caz de accidentări sau îmbolnăviri profesionale;
    • să respecte disciplina la locul de muncă, evitând orice acţiune care ar duce la accidentări sau pericole.

În caz de electrocutare, măsurile de prim ajutor trebuie luate în funcţie de starea în care se găseşte accidentatul, astfel:
-          scoaterea rapidă a accidentatului de sub tensiune prin întreru­perea circuitului respectiv, cu respectarea tuturor prevederilor din nor­mele în vigoare, deoarece, dacă  accidentatul este atins de o persoană înainte de scoaterea lui de sub tensiune, aceasta poate fi electrocutată;
-          cel care oferă ajutorul va folosi obiecte din materiale uscate, rău conducătoare de electricitate (ţesături, funii, prăjini, mănuşi, covo­are şi galoşi de cauciuc etc.), iar la instalaţiile de înaltă tensiune este obligatorie folosirea mănuşilor şi a cizmelor din cauciuc electroizolant; îndepărtarea conductoarelor căzute la pământ se va face cu o prăjină uscată din lemn, iar ruperea lor se face prin lovirea, de la distanţă, cu corpuri rău conducătoare de electricitate;
-          în cazul când accidentatul este în stare de leşin, trebuie chemat neîntârziat un medic sau ,,Salvarea"; până la sosirea acestora, persoana accidentată se va aşeza într-o poziţie comodă, liniştită, îmbrăcămintea îi va fi desfăcută pentru facilitarea respiraţiei, accidentatului dându-i-se în ace­laşi timp să miroasă o soluţie de amoniac; dacă accidentatul a încetat să mai respire sau respiră anormal, rar, convulsiv, i se va face imediat respiraţie artificială.
Pentru reanimarea accidentatului, fiecare secundă este preţioasă. Dacă scoaterea de sub tensiune şi începerea respiraţiei artificiale se fac imediat după electrocutare, readucerea la viaţă reuşeşte de cele mai multe ori. De aceea, primul ajutor trebuie acordat fără întârziere, chiar la locul accidentului.




COMPONENTE DE CIRCUIT
DENUMIRE
SIMBOL
IMAGINE







 
























fotodioda

fotodioda poza
fotoelement


fototranzistor

fototranzistor 1
fototranzistor cu 3 terminale sjk
dioda
electroluminiscenta
LEDs
optocuplor

optocuplplr
tcst1103-100x80












Exemple  de  instrumente  de   lucru:

FIŞĂ DE LUCRU

Se dă următorul circuit:

   
1.    Desenaţi schema electrică  a circuitului de mai sus;
2.    Precizaţi valoarea rezistenţelor din circuit (R1=R2=R3) ţinând seama de codul culorilor (R:  maro, negru, roşu, argintiu);
3.  Calculaţi căderea de tensiune pe fiecare  rezistenţă din circuitul de mai sus;
4.  Calculaţi curentul în circuit  prin fiecare rezistor;
5.  Calculaţi puterea disipată  pe fiecare rezistenţă.
     Notaţi valorile calculate în tabelul de mai jos:


R1=

U1=

I1=

P1=

R2=

U2=

I2=

P2=

R3=

U3=

I3=

P3=




STUDIU DE CAZ

Observaţi cu atenţie imaginile de mai jos:









http://www.adelaida.ro/images/thumbnails/36/120/90/pot2218m.jpg
http://www.adelaida.ro/images/thumbnails/36/120/90/r16140g.jpg
http://www.adelaida.ro/images/thumbnails/36/120/120/PT15V.gif
http://www.adelaida.ro/images/thumbnails/36/120/111/2696.jpg
http://www.adelaida.ro/images/thumbnails/0/120/96/pot30w-150x120.jpg
http://www.adelaida.ro/images/thumbnails/36/120/119/buton.jpg





1. Identificaţi tipurile de potenţiometre din imaginile de mai sus;
2. Precizaţi rolul unui potenţiometru în circuit;
3. Prezentaţi construcţia şi funcţionarea potenţiometrului;
4. Realizaţi un studiu de piaţă, în urma căruia efectuaţi  o analiză tehnico-economică având în vedere performanţele şi preţul de cost al fiecărui potenţiometru de mai sus .








LUCRARE  PRACTICĂ

Ridicarea caracteristicilor anodice ale tiristorului

Durata: 50 min.  Tipul activităţii: experiment
Sugestii: elevii se organizează în grupe de 3 – 4 elevi
Sarcina de lucru:
Reprezentaţi grafic caracteristicile anodice ale tiristorului.
Mod de lucru:
  • Realizaţi montajul din Fig. de mai jos.
Fig. 1. Montaj pentru ridicarea caracteristicilor anodice ale tiristorului

  • Reglaţi sursa S1 astfel încât curentul IG = 0;
  • Reglaţi sursa S2 astfel încât curentul prin tiristor IA să ia valorile din Tabelul1;
  • Măsuraţi tensiunea UAK pentru fiecare valoare a curentului IA şi completaţi Tab.1;
  • Reglaţi sursa S1 astfel încât IG să ia toate valorile din Tab.1 şi repetaţi paşii anteriori;
  • Completaţi Tabelul 1 cu valorile determinate prin măsurători.

Tab. 1. Datele experimentale pentru caracteristicile anodice ale tiristorului

IA [mA]
0
5
10
15
20
25
  IG = 0
UAK [V]






IG = 2 mA
UAK [V]






IG = 4 mA
UAK [V]






IG = 6 mA
UAK [V]






IG = 8 mA
UAK [V]






 IG = 10 mA
UAK [V]







  • Reprezentaţi grafic, pe o foaie de hârtie, caracteristicile anodice ale tiristorului.


FIŞĂ TEHNOLOGICĂ




Tema:
Circuite basculante astabile
Numele si prenumele :
Clasa:

Data:

 

Fişa tehnologică

Completaţi fişa tehnologică pentru realizarea unui circuit basculant astabil






Nr. crt.

Operaţii (faze) tehnologice
Baza tehnico-materială

Observaţii

SDV-uri şi materiale
Aparate utilizate
1
Selectarea componentelor electronice conform specificaţiilor schemei şi verificarea lor 
Componente discrete
multimetru

2
Identifică poziţia componentelor pe cablaj şi le plasează pe cablaj 
Cablaj, componente


3
Preformarea terminalelor componentelor montarea acestora pe cablaj
pensetă, cleşte, patent, cleşte oblic


4
Efectuarea lipirii
componentelor şi tăierea terminalelor
letcon, cleşte, pensetă


5
Vizualizarea şi măsurarea cu osciloscopul  a tensiunii de la ieşirea din amplificator

osciloscop



FIŞĂ DE OBSERVAŢIE



Competenţa: Realizează oscilatoatoare
Tema:

Identificarea a componentelor electronice discrete şi  plantarea acestora pe cablajul imprimat


Data:
Durata activităţii:
Numele elevului:

Fişă de observaţie

1.    Studiaţi schema electrică a unui oscilator RC executat în atelier.

2.    După încheierea activităţii de observare, completaţi fişa de mai jos.


Care au fost criteriile de selecţie a componentelor electronice necesare?
Cum au fost verificate componentele înainte de a fi montate pe cablaj?
Care au fost verificările vizuale efectuate?
Care au fost aparatele de măsură folosite pentru verificarea montajului?
Precizaţi parametrii măsuraţi.
















     Observaţii ale cadrului didactic/maistrului instructor/tutorelui de practică:





FIŞĂ DE EVALUARE
              
I. Realizaţi practic pe placa test un redresor monoalternanţă cu sarcina rezistivă şi condensator de filtraj conform schemei electrice din figură. Verificaţi funcţionalitatea circuitului.

II. Aveţi la dispoziţie :
-          componente pasive şi active
-          conductoare de legătură
-          transformator de tensiune
-          pistol (ciocan de lipit)
-          placă test
-          cleşti, fludor
-          aparate de măsură


III. Criterii de evaluare: (90 puncte)
  1. Selectarea componentelor de circuit conform schemei electrice
  2. Recunoaşterea componentelor după simbol, aspect fizic şi marcaj
  3. Executarea preformării terminalelor
  4. Conectarea componentelor în circuit în conformitate cu schema electrică
  5. Efectuarea plantării manuale conform standardelor de calitate
  6. Montarea componentelor electrice astfel încat să fie prevăzute solicitările termice
  7. Verificarea funcţionalităţii circuitului cu aparate de măsură adecvate
  8. Calitatea muncii, procesul de muncă, încadrarea în timp, irosirea materialelor
  9. Respectarea normelor de sănătate şi securitate în muncă. Folosirea echipamentului de protecţie, utilizarea materialelor şi instrumentelor cu grijă.

Timp de lucru 50 min.
Se acordă 10 puncte din oficiu.



MINIPROIECT

  1. TEMA PROIECTULUI: Realizarea practică a unui transformator electric având tensiunea în circuitul primar de 220 V, iar tensiunea în circuitul secundar de 2 × 17 V,  la un curent de 3 A.
  2. STRUCTURA PROIECTULUI
Proiectul va fi realizat la finalul parcurgerii conţinuturilor modulului ,,Circuite electrice şi electronice  pentru comunicaţii” şi va fi structurat în două mari părţi:
  1. O parte scrisă, care tratează:
·         etapele parcurse pentru proiectarea transformatorului de reţea;
·         necesarul de materiale, scule şi dispozitive pentru realizarea practică a transformatorului proiectat;
·         norme specifice de tehnica securităţii muncii.
  1. Realizarea practică a transformatorului electric.
  2. Verificarea funcţionării transformatorului, folosind aparate de măsură din dotarea atelierului/laboratorului.

  1. ETAPE – TERMENE
Derularea proiectului va fi etapizată, termenele de finalizare fiind stabilite de comun
acord cu îndrumătorul, fiecare etapă finalizată urmând a fi analizată pentru descoperirea punctelor slabe şi trecerea la o nouă etapă.
Elevii au obligaţia de a respecta etapele şi termenele stabilite pentru a se înscrie în  grafic, iar proiectul să poată fi predat în condiţii optime şi la termenul stabilit.

  1. CONDIŢII DE PREZENTARE 
Proiectul va fi prezentat ca parte scrisă, redactată la calculator, în format printat şi ca realizare practică.
Întocmiţi, de asemenea,  o prezentare în format Power Point, pentru colegii voştri.


PORTOFOLIU

Portofoliul elevului include rezultatele relevante, obţinute prin metode şi tehnici de evaluare (probe scrise, verificări orale, probe practice, autoevaluare, proiect, observarea sistematică a comportamentului, etc.)  sau prin activităţi extracurriculare. Elevul are libertatea de a cuprinde în portofoliu materialele pe care le consideră necesare sau care îl reprezintă cel mai bine.
Portofoliul reprezintă ,,cartea de vizită” a elevului, prin care profesorul poate să-i urmărească progresul – în plan cognitiv, atitudinal şi comportamental – la o anumită disciplină de-a lungul unui interval mai lung de timp (un semestru, perioada de practică sau un an şcolar). Reprezintă un pact între elev şi profesorul care trebuie să-l ajute pe elev să se autoevalueze. Profesorul discută cu elevul despre ce trebuie să ştie şi ce trebuie să facă acesta de-a lungul procesului de învăţare. La începutul demersului educativ se realizează un diagnostic în concordanţă cu stilul de învăţare a acestuia asupra necesităţilor elevului de învăţare pentru a stabili obiectivele şi criteriile de evaluare. Diagnosticul este făcut de profesor şi este discutat cu elevul implicat în evaluare.
Portofoliul de practică poate să conţină o serie de materiale obligatorii cerute de către  profesor cật şi materiale obţionale lăsate la latitudinea elevului care pun în evidenţă progresele sale, permit aprecierea aptitudinilor, contribuţiilor personale la realizarea sarcinilor care îi revin pe parcursul parcurgerii modulului.
Un exemplu de ceea ce poate să cuprindă un portofoliu :
§  pagina de început (care cuprinde : denumirea unităţii de învăţămậnt, ,,Portofoliul de practică  al elevului“, numele elevului, clasa, numele profesorului coordonator, anul şcolar)
§  lista conţinutului acestuia (cuprinsul – cu numele fiecărei fişe/lucrare, indicậnd numărul pagini unde se găseşte materialul)
§  argumentaţia care explică ce lucrări sunt incluse în portofoliu, de ce este importantă fiecare şi cum se articulează între ele într-o viziune de ansamblu a elevului/grupului cu privire la subiectul respectiv şi locul unde s-au desfăşurat orele de practică)
§  lucrări efectuate de elev:
Ø  rezumate
Ø  eseuri
Ø  articole, referate, comunicări
Ø  fişe individuale de studiu
Ø  proiecte şi situaţii deosebite întậlnite la rezolvarea problemelor
Ø  temele de zi de zi
Ø  teste şi lucrări
Ø  chestionare de atitudini
Ø  înregistrări, fotografii care reflectă activitatea desfăşurată de elev individual sau împreună cu colegii săi
Ø  observaţii pe baza unor ghiduri de observaţii
Ø  reflecţiile proprii ale elevului asupra a ceea ce lucrează
Ø  autoevaluări scrise de elev sau de membrii grupului
Ø  alte materiale, hărţi cognitive, contribuţii la activitate care reflectă participarea elevului/ grupului la derularea şi soluţionarea temei date
Ø  viitoare obiective pornind de la realizările curente ale elevului/grupului, pe baza intereselor şi a progreselor înregistrate
Ø  comentarii suplimentare şi evaluări ale profesorului, ale altor grupuri de învăţare şi/sau ale altor părţi interesate, de exemplu părinţii
Ø  rezultate ale activităţilor de autoevaluare şi dovezi ale discuţiilor care au avut loc
Ø  opiniile elevilor privind activităţile desfăşurate


http://www.mlmabsolute.com/images/teamwork-games.jpg                                             Test de autocunoaştere

Capacitatea de lucru în echipă

Răspunde la întrebările următoare pentru determinarea abilităţilor personale de lucru în echipă. Fiecare variantă de răspuns are alocat un anumit punctaj, precizat în tabelul de la finalul testului. Pentru fiecare întrebare, notează varianta pe care ai ales-o şi apoi calculează totalul obţinut.

1.    Poţi să citeşti o carte, mai mult de 30 de minute ?
a.    întotdeauna
b.    adeseori
c.    câteodată
d.    rar
2.    Îţi priveşti interlocutorii în ochi ?
a.    întotdeauna
b.    adeseori
c.    câteodată
d.    rar
3.    Ai o atenţie de scurtă durată ?
a.    întotdeauna
b.    adeseori
c.    câteodată
d.    rar
4.    Munceşti mai mult pentru colegii de echipă care-ţi înţeleg problemele personale?
a.    întotdeauna
b.    adeseori
c.    câteodată
d.    rar
5.    Eşti  conştient că există şi alte probleme şi întâmplări în afara celor din echipă?
a.    întotdeauna
b.    adeseori
c.    câteodată
d.    rar
6.    Eşti înţelegător când apar probleme neaşteptate ?
a.    întotdeauna
b.    adeseori
c.    câteodată
d.    rar
7.    Te aştepţi ca ceilalţi să-ţi înţeleagă problemele personale ?
a.    întotdeauna
b.    adeseori
c.    câteodată
d.    rar

8.    Îţi recunoşti greşelile în faţa celorlalţi ?
a.    întotdeauna
b.    adeseori
c.    câteodată
d.    rar
9.    Programul tău personal cuprinde activităţi variate ?
a.    întotdeauna
b.    adeseori
c.    câteodată
d.    rar
10.  Poţi să te deconectezi uşor dacă eşti dezamăgit ?
a.    întotdeauna
b.    adeseori
c.    câteodată
d.    rar
11.  Admiţi cu uşurinţă că s-ar putea să greşeşti ?
a.    întotdeauna
b.    adeseori
c.    câteodată
d.    rar
12.  Te consideri un perfecţionist ?
a.    întotdeauna
b.    adeseori
c.    câteodată
d.    rar
13.  Într-o echipă, speri să poţi rămâne cât mai tăcut sau să poţi spune cât mai puţine lucruri ?
a.    întotdeauna
b.    adeseori
c.    câteodată
d.    rar
14.  Eşti primul care ia cuvântul în situaţii de criză ?
a.    întotdeauna
b.    adeseori
c.    câteodată
d.    rar
15.  Îţi însuşeşti toate laudele pentru reuşitele echipei ?
a.    întotdeauna
b.    adeseori
c.    câteodată
d.    rar
16.  Observaţiile care ţi se fac sunt un atac la persoană sau le ignori ?
a.    întotdeauna
b.    adeseori
c.    câteodată
d.    rar
17.  Îţi place să glumeşti pentru a detensiona grupul ?
a.    întotdeauna
b.    adeseori
c.    câteodată
d.    rar
18.  Îţi faci în fiecare zi lista problemelor de rezolvat/sarcinilor de îndeplinit ?
a.    întotdeauna
b.    adeseori
c.    câteodată
d.    rar
19.  Prietenii apreciază că eşti un bun ascultător ?
a.    întotdeauna
b.    adeseori
c.    câteodată
d.    rar
20.  Accepţi că într-o echipă poţi fi şi altceva decât conducător ?
a.    întotdeauna
b.    adeseori
c.    câteodată
d.    rar
21.  Obişnuieşti să prezinţi rapoarte concise despre experienţele proprii ?
a.    întotdeauna
b.    adeseori
c.    câteodată
d.    rar
22.  Te simţi frustrat atunci când altcineva are putere asupra ta ?
a.    întotdeauna
b.    adeseori
c.    câteodată
d.    rar
23.  Preferi să lucrezi cu mai puţini colegi, pentru a nu avea surprize neplăcute ?
a.    întotdeauna
b.    adeseori
c.    câteodată
d.    rar
24.  Prietenii ţi-au spus că ar fi bine să devii avocat sau politician ?
a.    întotdeauna
b.    adeseori
c.    câteodată
d.    rar
25.  Te superi atunci când lucrurile nu merg aşa cum ai planificat ?
a.    întotdeauna
b.    adeseori
c.    câteodată
d.    rar


Punctajul variantelor de răspuns:


Întrebarea
Varianta a
Varianta b
Varianta c

Varianta d

3, 4, 13, 15, 16, 22, 23
1
2
3

4

1, 2, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 14, 17, 18, 19, 20, 21
4
3
2
1


Rezultatul testului:

Între 100 şi 76 puncte: eşti un excelent lucrător în echipă.
Între 75 şi 50 puncte: lucrezi bine în echipă, dar este loc şi pentru mai bine.
Între 49 şi 30 puncte: mai este destul de recuperat pentru o bună integrare în echipă.
Sub 29 puncte: nu-i nimic, lucrezi mai bine individual.
















BIBLIOGRAFIE:

1. Manual pentru pregătirea de bază în domeniul electric, şcoală profesională, Mariana Robe, Editura Economică Preuniversitaria;
2. Electronică şi automatizări, manual pentru pregătirea de specialitate, clasa a IX-a, Mariana Robe,  Editura Economică Preuniversitaria, 2005;
3. Mareş F., ş.a. – Domeniul electric, clasa a X-a, Electrotehnică şi măsurări electrice, Editura ART GRUP EDITORIAL, Bucureşti, 2006;
4. Norme generale de protecţie a muncii – Ministerul Muncii şi Solidarităţii Sociale, Ministerul Sănătăţii şi Familiei, Bucureşti, 2002;



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu