joi, 17 septembrie 2015

CDL clasa a IX-a-REALIZAREA INSTALATIILOR ELECTRICE SI DE COMUNICATII DE INTERIOR

COLEGIUL TEHNIC de POŞTĂ şi TELECOMUNICAŢII
„GHEORGHE AIRINEI”
BUCUREŞTI, Str Romancierilor, nr.1, Sector 6
( 021 413 46 45
7  021 413 14 13
www. ctptc-airinei.ro
* colegiulairinei@gmail.com





CURRICULUM ÎN DEZVOLTARE LOCALĂ
pentru
LICEU TEHNOLOGIC

REALIZAREA INSTALAŢIILOR ELECTRICE
ŞI DE COMUNICAŢII
PENTRU INTERIOR

clasa a IX-a





Aria curriculară: TEHNOLOGII
Domeniul pregatirii de bază: ELECTRONICĂ,  AUTOMATIZĂRI







 2015




Lista autorilor:
ZLOTEANU DANA prof. ing. gr. I – Colegiul Tehnic PTc. “Gh. Airinei” – Bucureşti
DRĂGHICI MAIA prof. ing. gr. I – Colegiul Tehnic PTc. “Gh. Airinei” - Bucureşti
GEORGESCU OTILIA prof. ing. gr. I – Colegiul Tehnic PTc. “Gh. Airinei” - Bucureşti
































 



CURRICULUM ÎN DEZVOLTARE LOCALĂ


REALIZAREA INSTALAŢIILOR ELECTRICE ŞI DE COMUNICAŢII
PENTRU INTERIOR



ARGUMENT

Modulul de pregătire practică Realizarea instalaţiilor electrice şi de comunicaţii pentru interior face parte din Curriculum în Dezvoltare Locală al culturii de specialitate pentru ciclu inferior al liceului, aria curriculară Tehnologii domeniul Electronică automatizări. Programa modulului a fost elaborată în cadrul Colegiului Tehnic de Poştă şi Telecomunicaţii   “Gheorghe Airinei” din Bucuresti, cu avizul inspectoratului şcolar, în vederea dobândirii unităţilor de competenţe  cheie ,,Rezolvarea de probleme şi ,,Organizarea locului de muncădin Standardul de pregătire profesională pentru domeniul Electronică automatizări.
Acest modul se adresează elevilor din clasa a IX-a ciclul inferior al liceului, care în ciclul superior vor dobândi calificarea profesională Tehnician de telecomunicaţii şi are alocat 90 ore pe parcursul întregului an şcolar, repartizate în trei săptămâni de practică  comasată (3 săptămâni x 30 ore/săptămână).
Modulul Realizarea instalatiilor electrice si de comunicaţii pentru interior este un modul cu regim obligatoriu şi are un  caracter complementar modulelor I, II, III, şi IV respectiv Tehnologie electronică, Circuite electrice, Măsurări electrice şi Sănătatea şi securitatea muncii. 
Curriculum-ul  a fost elaborat avându-se în vedere următoarele: 
Ø  structura sistemului de învatamânt liceal din România
Ø  asigurarea, prin conţinuturi şi activităţi de învăţare, noţiunilor necesare atingerii finalităţilor prevăzute de planul cadru de învăţământ
Ø  dezvoltarea competenţelor cheie, alături de competenţele personale şi cele sociale: comunicarea, lucrul în echipă, găndirea critică, creativitatea, asumarea responsabilităţilor



VALORI ŞI ATITUDINI

Prin parcurgerea conţinuturilor  modulului Realizarea instalaţiilor electrice şi de
comunicaţii pentru interior,  folosind strategii didactice adecvate, se urmăreşte formarea următoarelor valori şi atitudini:

  • respectarea standardelor internaţionale privind calitatea produselor;
  • asigurarea motivaţiei necesare studierii disciplinelor tehnice;
  • stimularea curiozităţii necesare pentru urmărirea unor fenomene;
  • dezvoltarea gândirii critice;
  • dezvoltarea imaginaţiei şi creativităţii tehnice.


TABELUL DE CORELARE A COMPETENŢELOR ŞI CONŢINUTURILOR


Nr
crt.
UNITĂŢI  DE COMPETENŢE
COMPETENŢE
CONŢINUTURI  TEMATICE








1.








Rezolvarea de probleme



1.Identifică probleme simple


2. Alcătuieşte şi aplică un plan de rezolvare a unei probleme simple


3. Verifică rezultatele obţinute în urma aplicării planului de rezolvare a unei probleme simple


 Instalaţii electrice interioare de joasă tensiune
·         Elemente de conectică
o    Cabluri şi conductoare electrice,
o    Componente şi accesorii
·        Echipamente electrice pentru instalaţiile electrice interioare
o    Aparate electrice de conectare: prize, fişe, întreruptoare, comutatoare
o    Aparate electrice de protecţie: siguranţe fuzibile, relee termice, relee electromagnetice
o    Tabloul de distribuţie
·         Corpuri de iluminat:
o    Lampa cu incandescenţă
o    Lampa  fluorescentă
·         Etapele execuţiei unei instalaţii  electrice de interior
o    Interpretarea schiţei tehnice de execuţie a reţelei electrice
o    Selectarea sculelor , dispozitivelor şi a materialelor de lucru
o    Realizarea şanţurilor şi executarea străpungerilor
o    Montarea tuburilor de protecţie
o    Montarea conductoarelor şi cablurilor electrice
o    Montarea aparatelor electrice (tablouri electrice, aparate de conectare, comandă şi protecţie)
o    Montarea corpurilor de iluminat
o    Realizarea legăturilor la tablourile electrice.Punerea sub tensiune a instalaţiei electrice
o    Măsuri de protecţie a muncii la executarea instalaţiilor electrice interioare
Reţele de comunicaţii de interior
·         Elemente de conectică
o     Cabluri şi conductoare pentru comunicaţii
o     Componente şi accesorii
·         Receptoare şi aparatură de comunicaţii
o    Variante constructive
o    Utilizări
·         Realizarea practică a unei reţele de comunicaţii
o    Interpretarea schiţei tehnice de execuţie a reţelei de comunicaţii
o    Selectarea sculelor , dispozitivelor şi a materialelor de lucru
o    Montarea canalelor de cablu PVC
o    Pozarea cablurilor
o    Montarea prizelor de date în doze ST
o    Montarea conectorilor la cablurile cu conductoare metalice
o    Conectarea receptoarelor
o    Verificarea funcţionării reţelei
o    Măsuri de protecţie a muncii la executarea lucrărilor de reţea











2.












ORGANIZAREA LOCULUI DE MUNCĂ

1.  Asigură ordinea şi curăţenia la locul de muncă


2. Aplică principiile ergonomice în organizarea locului de muncă


3. Foloseşte instrucţiuni de lucru pentru îndeplinirea sarcinilor




SUGESTII  METODOLOGICE


Prin parcurgerea de către elevii clasei a IX-a liceu tehnologic a modulului ,,Realizarea instalaţiilor electrice şi de comunicaţii pentru interior, se urmăreşte formarea capacităţii de analiză a nivelului de competenţe dobândite prin învăţare, în scopul orientării ulterioare spre o anumită carieră profesională şi dezvoltarea capacităţii de comunicare, folosind un limbaj specializat, specific activităţilor din domeniul electronică automatizări.
Profesorul va desfăşura activitatea de instruire practică timp de trei săptămâni, un număr de 30 de ore săptămânal. Din cele 90 de ore alocate modulului, 45 vor fi desfăşurate prin intermediul lucrărilor de documentare şi cercetare specifice laboratorului tehnologic, iar 45 de ore vor fi disponibile pentru lucrări practice în cadrul atelierului şcolii. Aici sunt incluse, de asemenea, şi ore de recapitulare şi de evaluare.
            Între competenţe şi conţinuturi există o relaţie biunivocă: competenţele determină parcurgerea conţinuturilor tematice, iar prin parcurgerea conţinuturilor tematice se asigura dobândirea, de către elevi, a competenţelor dorite.
            Se recomandă ca activităţile de predare-învaţare planificate să aibă un caracter interactiv şi centrat pe elev, extinderea pe cât posibil mai mult a numărului activităţilor de învăţare şi nu a celor de predare, a celor practice în detrimentul celor teoretice.
            Pentru atingerea competenţelor vizate de parcurgerea disciplinei se recomandă ca, în procesul de predare-învăţare, să fie utilizate în principal metode active cum ar fi: efectuarea de experimente, citirea şi interpretarea documentaţiei tehnice, elaborarea şi prezentarea unor referate interdisciplinare şi proiecte a căror documentare se obţine prin navigarea pe Internet, implicarea elevilor în diverse alte activităţi de documentare.
Metodele folosite trebuie să aibă în vedere faptul ca elevii să fie capabili să desfăşoare o activitate independentă organizată, cu partea aplicativă încadrată în normele de calitate şi timp.
Alegerea mijloacelor didactice se va realiza în strânsă corelaţie cu metodele didactice şi cu conţinutul ştiinţific al lecţiei. Astfel, recomandăm ca lecţiile de predare să fie susţinute de un bogat material ilustrativ şi de un suport material asigurat de colecţii şi de mostre de materiale aplicaţii ale acestora.
            Parcurgerea conţinuturilor este obligatorie, ordinea în care acestea urmează a fi parcurse fiind, de regulă, cea propusă în tabelul de corelare a competenţelor specifice cu conţinuturile, dar se impune abordarea flexibilă şi diferenţiată a acestora în funcţie de logica modulului, după cum urmează:
Tema nr. 1
Instalaţii electrice interioare de joasă tensiune
·   Elemente de conectică:
o    Cabluri şi conductoare electrice
o    Accesorii

Tema nr. 2
Echipamente electrice pentru instalaţiile electrice interioare
o    Aparate electrice de conectare: prize, fişe, întreruptoare, comutatoare
o    Aparate electrice de protecţie: siguranţe fuzibile, relee termice, relee electromagnetic
o    Tabloul de distribuţie

Tema nr. 3
Corpuri de iluminat
o    Lampa cu incandescenţă
o    Lampa  fluorescentă

Tema nr. 4
Realizarea practică a unei instalaţii  electrice de interior
o    Interpretarea schiţei tehnice de execuţie a reţelei electrice
o    Selectarea sulelor , dispozitivelor şi a materialelor de lucru
o    Realizarea şanţurilor şi executarea străpungerilor

Tema nr. 5
Realizarea practică a unei instalaţii  electrice de interior
o    Montarea tuburilor de protecţie
o    Montarea conductoarelor şi cablurilor electrice
Tema nr. 6
Realizarea practică a unei instalaţii  electrice de interior
o    Montarea aparatelor electrice (tablouri electrice, aparate de conectare, comandă şi protecţie)
o    Montarea corpurilor de iluminat
Tema nr. 7
Realizarea practică a unei instalaţii  electrice de interior
o    Realizarea legăturilor la tablourile electrice
o    Punerea sub tensiune a instalaţiei electrice
Tema nr. 8
Reţele de comunicaţii de interior
·   Elemente de conectică:
o    Cabluri şi conductoare pentru comunicaţii
o    Componente şi accesorii
Tema nr. 9
Receptoare şi aparatură de comunicaţii
o   Variante constructive
o   Utilizări

Tema nr. 10
Realizarea practică a unei reţele de comunicaţii
o   Interpretarea schiţei tehnice de execuţie a reţelei de comunicaţii
o   Selectarea sulelor, dispozitivelor şi a materialelor de lucru
o   Montarea canalelor de cablu PVC

Tema nr. 11
Realizarea practică a unei reţele de comunicaţii
o   Pozarea cablurilor
o   Montarea prizelor de date în doze ST

Tema nr. 12
Realizarea practică a unei reţele de comunicaţii
o   Montarea conectorilor la cablurile cu conductoare metalice
o   Conectarea receptoarelor
o   Verificarea funcţionării reţelei

Cadrele didactice, profesorii şi maiştrii instructori,  au posibilitatea de a decide asupra numărului de ore alocat fiecărei teme, în funcţie de:
·         dificultatea temelor
·         nivelul de cunoştinţe anterioare ale grupului instruit
·         complexitatea şi varietatea materialului didactic utilizat
·         ritmul de asimilare a cunoştinţelor şi de formare a deprinderilor proprii grupului instruit.
Parcurgerea conţinuturilor se va realiza în integralitatea lor. Pentru atingerea rezultatelor învăţării stabilite prin modul, profesorul/maistrul instructor are libertatea de a dezvolta anumite conţinuturi, de a le eşalona în timp, de a utiliza activităţi variate de învăţare, cu accentuare pe cele cu caracter aplicativ, centrate pe elev.
Se consideră că nivelul de pregătire este realizat corespunzător, dacă poate fi demonstrat fiecare dintre rezultatele învăţării.
În elaborarea strategiei didactice, profesorul va trebui să ţină seama de următoarele principii ale educaţiei:
Ø  Elevii învaţă cel mai bine atunci când consideră că învăţarea răspunde nevoilor lor.
Ø  Elevii învaţă când fac ceva şi când sunt implicaţi activ în procesul de învăţare.
Ø  Elevii au stiluri proprii de învăţare. Ei învaţă în moduri diferite, cu viteze diferite şi din experienţe diferite.
Ø  Participanţii contribuie cu cunoştinţe semnificative şi importante la procesul de învăţare.
Ø  Elevii învaţă  mai bine atunci când li se acordă timp pentru a “ordona” informaţiile noi şi a le asocia cu “cunoştinţele vechi”.
Pentru dobândirea de către elevi a deprinderilor prevăzute, activităţile de învăţare - predare utilizate de cadrele didactice vor avea un caracter interactiv şi centrat pe elev, cu pondere sporită pe activităţile de învăţare şi nu pe cele de predare.
q  Diferenţierea sarcinilor şi timpului alocat, prin:
Þ    gradarea sarcinilor de la uşor la dificil, utilizând în acest sens  fişe de lucru;
Þ    fixarea unor sarcini deschise, pe care elevii să le abordeze în ritmuri şi la niveluri  diferite;
Þ    fixarea de sarcini diferite pentru grupuri sau indivizi diferiţi, în funcţie de abilităţi;
Þ    abordarea temelor din perspectiva tuturor stilurilor de învăţare;
Þ    formarea de perechi de elevi cu aptitudini diferite care se pot ajuta reciproc.
 Sugestii cu privire la evaluare
Evaluarea este implicită demersului pedagogic şi  trebuie să fie corelată cu criteriile de performanţă şi cu tipul  probelor de evaluare care sunt precizate în Standardul de Pregătire Profesională. Ea permite atât profesorului cât şi elevului să cunoască nivelul de achiziţionare a competenţelor şi a cunoştinţelor, să identifice eventualele lacune şi cauzele lor, să facă remediile care se impun în vederea reglării procesului de predare-învăţare.
Pe parcursul modulului se realizează evaluare formativă, iar la sfârşitul lui se realizează evaluarea  sumativă, pentru verificarea atingerii competenţelor. Metodele de evaluare recomandate:
• observarea sistematică a comportamentului elevilor;
• metoda exerciţiilor practice;
 • investigaţia;
 • autoevaluarea, prin care elevul compară nivelul la care a ajuns cu obiectivele şi standardele educaţionale şi îşi poate impune/ modifica programul de lucru.
Ca instrumente de evaluare se pot folosi:
   • fişe de observaţie;
   • fişe de evaluare conţinând diferite tipuri de itemi;
   • fişe de lucru;
   • chestionare;
   • fişe de autoevaluare:
   • miniproiect- prin care se evaluează metodele de lucru, utilizarea corespunzătoare a bibliografiei, materialelor şi ehipamentelor, modul de organizare a ideilor şi materialelor într-un document scris.
  • portofoliu – instrument de evaluare flexibil, complex, integrator, o modalitate de înregistrare a performanţelor şcolare ale elevilor.
Pentru a promova modulul, elevii trebuie să demonstreze că pot întruni toate criteriile asociate cu toate rezultatele. Elevii vor duce la îndeplinire lucrări practice, proiecte, teme de lucru şi/sau probleme care constituie evaluarea modulului.

Recomandări privind respectarea normelor de sănătate şi

securitate a muncii potrivit modulului

Realizarea instalaţiilor electrice şi de comunicaţii pentru interior



Protecţia muncii este o problemă de stat ce vizează îmbunătăţirea continuă a condiţiilor de muncă şi înlăturarea cauzelor care pun în pericol viaţa şi sănătatea oamenilor muncii în procesul de producţie.
Curentul electric are o acţiune complexă şi caracteristică asupra tuturor componentelor organismului omenesc producând tulburări in­terne grave (aşa-numitele şocuri  electrice) sau leziuni externe (arsuri electrice, electrometalizări şi semne electrice).

Accidentele electrice se produc din  următoarele cauze:
-          folosirea curentului electric la tensiuni care depăşesc pe cele prevăzute în normele de tehnica securităţii;
-          atingerea conductorilor neizolaţi sau insuficient izolaţi aflaţi sub tensiune.
În vederea evitării unor asemenea accidente se impune ca izolarea conductorilor să fie perfectă şi prin poziţia acestora să fie exclusă posibilitatea unei atingeri. Pentru evitarea accidentelor prin electrocutare prin contact cu unel­tele cu care se lucrează, acestea vor avea mânerele din materiale electroizolante. Elementele sub tensiune vor fi protejate de carcase, împiedicându-se astfel atingerea acestora. Carcasarea sau îngrădirea se va executa cu plase metalice sau table perforate cu re­zistenţă metalică suficientă şi bine fixată;
-          contactul direct cu anumite părţi metalice ale instalaţiilor care au intrat sub tensiune în mod întâmplător;
Pentru a se evita o astfel de accidentare, se va asigura legarea la pământ sau legarea la nul a apa­ratelor, conform normelor de electrosecuritate. Periodic se va verifica instalaţia de legare la pământ, lucrările efectuându-se de către persoane de specialitate, autorizate în acest scop;
-          pătrunderea curentului de înaltă tensiune în instalaţiile de joasă tensiune. Ca măsuri de protecţie în acest caz, este necesar să se folosească siguranţe fuzibile calibrate sau întrerupătoare de protecţie auto­mate şi să se interzică folosirea sârmelor groase, a cuielor etc., în locul siguranţelor calibrate;
-          în apropierea instalaţiilor sub tensiune înaltă se impune afi­şarea plăcilor avertizoare şi îngrădirea locurilor respective iar elevii care vizitează întreprinderile trebuie să fie sub stricta supraveghere a cadrelor didactice şi a delegatului întreprinderii;
-          pentru alimentarea aparatelor electrice portative de la reţeaua de curent în încăperi umede sau cu gaze, praf etc. se vor folosi tensiunile reduse prevăzute în normele ­de electrosecuritate. De asemenea, revizia periodică a întregii instalaţii electrice şi a aparatelor respective se va face de către personal calificat.

ATENŢIE!
  1. Se interzic comportările brutale;
  2. Se interzice a se umbla la instalaţia electrică (comutatoare, prize, tabloul de siguranţă) fără acordul maistrului instructor, tutorelui de practică;
  3. Se interzice a se folosi aparatele, maşinile, utilajele, sculele fără acordul maistrului instructor, tutorelui de practică;
  4. Executarea unei lucrări se realizează respectând instrucţiunile date de maistrului instructor, tutorelui de practică;
  5. Se interzice modificarea tehnologiei de execuţie a lucrărilor de laborator fără acordul maistrului instructor, tutorelui de practică;
  6. Se interzice aprinderea focului în atelier;
  7. Se interzice fumatul în atelier;
  8. Se interzice producerea de scurtcircuite la reţeaua  electrică din cadrul
atelierului;
  1. Deranjamentele, defecţiunile sau abaterile de la normele de protecţia muncii se       
      semnalează maistrului instructor, tutorelui de practică.
  1. Se interzice depozitarea produselor inflamabile în alte locuri decât cele stabilite de către maistrul instructor, tutorele de practică. Nu se joacă cu instalaţiile montate cu scop PSI şi nici nu li se produc defecţiuni;
  2. Izbucnirea oricarei forme de incendiu va fi anunţată urgent maistrului instructor, tutorelui de practică;
  3. La incendiu provocat de instalaţia electrică nu se va acţiona cu apă;
  4. În caz de izbucnire a unui incendiu mare, se va părăsi locul pe căile de evacuare, fără a crea aglomeraţii şi basculade pe căile de acces;
  5. Se interzice poluarea mediului cu materiale solide, lichide sau gazoase;
  6. Se interzice aruncarea ambalajelor de hârtie, plastic, metal, sau lemn la voia întâmplării. Acestea se vor depozita în locurile special amenajate;
  7. Se va lăsa masa curată după terminarea lucrării în laborator;    



















 Exemple  de  instrumente  de   lucru:



FIŞĂ DE OBSERVAŢIE

     Observaţi modul de realizare a unei instalaţii electrice şi completaţi fişa următoare:

Localizare:

Data:
Necesar de materiale/ aparate
Instalaţia de lumină
Instalaţia de prize
Aparate electrice utilizate


Conductoare electrice


Tuburi de protecţie



Receptoare



SDV-uri



Situaţii deosebite



Observaţiile coordonatorului de practică:

Evaluator:






STUDIU DE CAZ

Observaţi cu atenţie imaginile de mai jos:




1     Identificaţi tipul de aparat electric reprezentat în fiecare imagine;
2     Precizaţi unde se foloseşte fiecare aparat electric de mai sus;
3     Enumeraţi avantajele şi dezavantajele fiecărui aparat electric;
4     Realizaţi un studiu de piaţă, în urma căruia efectuaţi  o analiză tehnico-economică având în vedere performanţele şi preţul de cost ale fiecărei aparat..




LUCRARE  PRACTICĂ
Pregătirea lucrărilor pentru realizarea practică
a unei reţele de comunicaţii
FIŞĂ TEHNOLOGICĂ

Lucrare practică: Pregătirea lucrărilor reţelei de comunicaţii
Competenţa vizată:
*      Execută lucrări de cablare structurată
Criterii de performanţă:
·         Să realizeze montarea canalelor de cablu PVC bicamerale;
·         Să realizeze montarea prizelor de comunicaţii;
  • Să utilizeze SDV-uri specifice lucrărilor în reţeaua de comunicaţii;
Scule, materiale necesare
·         Canale de cablu PVC bicameral, prize, placă rigips 1 mp, cablu FTP, conectori tip Jack RJ 45;
·         Şurubelniţe, cleşte de dezizolat, tăietor manta, maşină de găurit rotopercutantă .
http://www.google.ro/url?source=imgres&ct=img&q=http://www.romdaniel.ro/prod/scule_de_mana/surubelnite/surubelnita_torx.jpg&sa=X&ei=YkGXTY6rGcjk4gbjy4SZDA&ved=0CAQQ8wc&usg=AFQjCNHfOD26qQS27icJ224CRZn1kxiwmg 





















                                                                   




Operaţii (faze) tehnologice



1. Montarea canalului de cablu pe perete (placă de rigips), folosind accesorii specifice.
·         Poziţionaţi canalul de cablu pe perete/placa de rigips şi verificaţi orizontalitatea lui cu ajutorul unei nivele cu bulă de aer;
·         Daţi găuri pe perete/placa de rigips folosind maşină de găurit rotopercutantă, după ce aţi marcat poziţia canalului;
·         Fixaţi cu şurubelniţa canalul pe perete după introducerea diblurilor în găuri;
2. Montaţi suportul prizei modulare  în canalul de cablu.
3. Pozaţi cablurile în canalul de cablu montat   anterior.
4. Montaţi capacul de  protecţie la canalul de cablu.
5. Realizaţi conectorizarea celor două cabluri folosind conectori tip Jack RJ 45.
6. Montaţi conectorii tip Jack RJ 45 în “face plate” 45/45 şi întreg ansamblul în suportul prizei modulare.
7. Ataşaţi rama ornament la ansamblul priză de date montată în canalul de cablu bicameral.
8. Îndepărtaţi folia de protecţie a canalului de cablu.
9. Introduceţi patch cordul în priză.



FIŞĂ DE LUCRU

Pentru realizarea unei reţele de comunicaţii se folosesc următoarele componente
http://www.google.ro/url?source=imgres&ct=img&q=http://www.romdaniel.ro/prod/scule_de_mana/surubelnite/surubelnita_torx.jpg&sa=X&ei=YkGXTY6rGcjk4gbjy4SZDA&ved=0CAQQ8wc&usg=AFQjCNHfOD26qQS27icJ224CRZn1kxiwmg
http://static.tme.eu/katalog_pics/d/8/3/d83e8bda6c0cc40b6a7fa9d1567bf869/ck-37721.jpg
 


1.                                                                           2.                                    3.                              4.       
IMG_3623a
 


      
                                  
 



              5.                                                 6.                                             7.
  
    8.                                                9.                             10.                                        
11. Image                          12.                                               13.                     14.
     1. Identificaţi tipul de componentă reprezentată în fiecare imagine;
2. Completaţi tabelul de mai jos cu cifrele corespunzatoare tipului de componentă
   şi denumirea fiecăreia dintre componente;
Materiale
Scule/dispozitive verificare
Aparatură receptoare









Text Box: LUCRAŢI  INDIVIDUAL!FIŞĂ DE EVALUARE                    

I. Încercuiţi litera corespunzătoare variantei corecte:                                              
1). Siguranţa fuzibilă este reprezentată prin simbolul:
         
2). În interiorul tubului fluorescent se găseşte un gaz numit:                                      
            a) argon;
            b) azot;
            c) neon;
           d) oxigen

3)    Cablul reprezentat în figura alăturată este de tip: 
a)    Cablu STP;
b)    Cablu coaxial;
c)    Cablu UTP;
d)    Cablu cu fibră optică;

4). Standardele T568-A şi T568-B diferă între ele prin inversarea perechilor :        
            a). 1 şi 4
            b). 1 şi 3
 c). 2 şi 3
 d). 2 şi 4
2 puncte

II. Notaţi în dreptul enunţurilor de mai jos litera A,  dacă apreciaţi că enunţul
    este adevărat şi litera F dacă apreciaţi că enunţul este fals:                              
1)      Întreruptoarele sunt aparate de măsură şi control;
2)      Siguranţele fuzibile sunt aparate de protecţie la scurtcircuit
3) Cablul STP este un cablu UTP care  are conductorii înveliţi într-o folie exterioară de ecranare.
4) Priza de telecomunicaţii constituie punctul în care utilizatorul îşi conectează echipamentele sale la reţeaua structurată.
2 puncte

III. Completaţi spaţiile libere astfel încât afirmaţiile de mai jos să fie adevărate:
1) Starterul asigură _____(1)______ lămpii fluorescente.
2) Filamentul lămpii cu incandescenţă este confecţionat din _____(2)_______
3) Pozarea cablurilor reprezintă totalitatea operaţiunilor de _____(3)_______efectivă a cablurilor pe traseele de cablu deja pregătite.
4) Montarea conectorilor RJ se face prin_____(4)_______, cu ajutorul unor cleşti speciali
2 puncte

IV. În coloana A sunt enumerate funcţii ale aparatelor electrice, iar în coloana B tipuri deaparate. Scrieţi pe foaia de test asocierea cifrelor din coloana A şi literelor corespunzătoare din coloana B.
2 puncte

A. Funcţia aparatului electric
B. Tipul aparatului electric

1)   realizează conectarea şi deconectarea circuitelor sub tensiune, dar fără sarcină
a) întreruptor

2)   realizează legături electrice temporare între receptoarele mobile şi circuitele electrice exterioare
b) releu

3) realizează închiderea unui circuit simultan cu deschiderea altuia şi invers
c) comutator

4)  realizează închiderea şi deschiderea unui circuit
d) separator


e) prize şi fişe


V.    Precizaţi etapele necesare:                                                                                                                            
  1. procesului  tehnologic de execuţie a unei instalaţii de iluminat şi prize
  2. conectării cablului UTP la jackul RJ 45

2 puncte

Timp de lucru: 30 min.




Barem de corectare şi notare

Subiectul  I.                                                                                                                                2p
1 - d; 2 - a; 3  - c  ; 4 – c.
Pentru fiecare răspuns corect se acordă câte 0,5p.
Pentru fiecare răspuns incorect sau lipsa acestuia, se acordă câte 0p.


Subiectul  II.                                                                                                                    2p  
1 - F;  2 - A;  3  -F  ; 4 –A.
Pentru fiecare răspuns corect se acordă câte 0,5p.
Pentru fiecare răspuns incorect sau lipsa acestuia, se acordă câte 0p.

Subiectul  III.                                                                                                                   2p 
(1) – amorsarea ( aprinderea );                                                           
(2) – wolfram;
(3) – montare           
(4) sertizare
Pentru fiecare răspuns corect se acordă câte 0,5p.
Pentru fiecare răspuns incorect sau lipsa acestuia, se acordă câte 0p.

Subiectul  IV.                                                                                                                 2p
1. – d; 2. – e; 3. – c; 4. – a;
Pentru fiecare răspuns corect se acordă câte 0,5p.
Pentru fiecare răspuns incorect sau lipsa acestuia, se acordă câte 0p.
 
Subiectul  V.  
  1. Etapele procesului  tehnologic de execuţie a unei instalaţii                                 1p   
de iluminat şi prize:                                                                                                                                                                                                                                                                          
     identificarea traseului instalaţiei pe elementele de construcţie
     marcarea traseului instalaţiei;
     executarea străpungerilor şi a şanţurilor în pereţi ;
     montarea  tuburilor de protecţie
     montarea dozelor
     montarea conductoarelor electrice
     executarea conexiunilor  în doze şi  la aparate
     montarea instalaţiei de legare la pământ pentru protecţia împotriva electrocutării
     montarea aparatelor şi a receptoarelor
     verificarea instalaţiei
Pentru fiecare etapă precizată corect se acordă 0,1 puncte. Pentru răspuns incorect sau lipsa acestuia, se acordă 0 puncte.

  1. Etapele conectării cablului UTP la jackul RJ 45         
                                                                                                               1p
-       Se aduc toate perechile cablului la acelaşi nivel, prin tăierea vârfului cablului cu ajutorul cleştelui de sertizare;
-       Se îndepărtează mantaua cablului pe o lungime de circa 3 cm;
-       Se separă cele patru perechi torsadate şi se aşează în formă de evantai;
-       Se separă cele patru perechi torsadate şi se aşează în formă de evantai;
-       Se aşează perechile în conformaţia dorită (568A sau 568B);
-       Se ţin strâns între degete firele aşezate în ordine şi se taie toate odată la o lungime de cca. 12 mm de la manta. Pentru această operaţie se foloseşte ghilotina de pe cleştele de sertizat;
-       Fără a le da drumul din mână, firele se introduc cu atenţie în corpul conectorului RJ tinând cont de poziţie şi de pini;
-       Izolaţia trebuie să pătrundă şi ea în interiorul conectorului, să poată fi prinsă de clema din plastic a acestuia;
-       Se introduce mufa în lăcaşul special al cleştelui de sertizat;.
-       Se strânge cleştele puternic.

Pentru fiecare etapă precizată corect se acordă 0,1 puncte. Pentru răspuns incorect sau lipsa acestuia, se acordă 0 puncte.


PROIECTUL

  1. TEMA PROIECTULUI: Realizarea instalaţiei electrice interioare de joasă tensiune şi de comunicaţii pentru un laborator tehnologic
  2. STRUCTURA PROIECTULUI
Proiectul va fi realizat la finalul parcurgerii conţinuturilor modulului Realizarea instalaţiilor electrice şi de comunicaţii pentru interior şi va fi structurat în două mari părţi:
  1. O parte scrisă, în care se tratează:
·         etapele parcurse pentru realizarea instalatiei electrice interioare pentru un laborator tehnologic
·         etapele parcurse pentru realizarea reţelei de comunicaţii pentru un laborator tehnologic
·         necesarul de materiale/aparate pentru realizarea instalaţiei electrice interioare de joasă tensiune şi de comunicaţii pentru un laborator tehnologic
·         norme specifice de tehnica securităţii muncii
  1. Realizare practică
Ø  echiparea cu prize de electroalimentare conform documentaţiei de realizare a reţelei
Ø  echiparea cu prize de telecomunicaţii conform documentaţiei de realizare a reţelei
Ø  utilizarea elementelor de conectică pentru instalarea unui calculator, a unei  imprimante şi a unui fax.
  1. ETAPE – TERMENE
Derularea proiectului va fi etapizată, termenele de finalizare fiind stabilite de comun
acord cu îndrumătorul, fiecare etapă finalizată urmând a fi analizată pentru descoperirea punctelor slabe şi trecerea la o nouă etapă.
Elevii au obligaţia de a respecta etapele şi termenele stabilite pentru a se înscrie în
grafic, iar proiectul să poată fi predat în condiţii optime şi la termenul stabilit.
4.    CONDIŢII DE PREZENTARE  
Proiectul va fi prezentat ca parte scrisă redactată la calculator şi printat. Întocmiţi, de asemenea,  o prezentare pentru colegii voştri.


PORTOFOLIUL

Portofoliul elevului include rezultatele relevante, obţinute prin metode şi tehnici de evaluare (probe scrise, verificări orale, probe practice, autoevaluare, proiect, observarea sistematică a comportamentului, etc.)  sau prin activităţi extracurriculare. Elevul are libertatea de a cuprinde în portofoliu materialele pe care le consideră necesare sau care îl reprezintă cel mai bine.
Portofoliul reprezintă ,,cartea de vizită” a elevului, prin care profesorul poate să-i urmărească progresul – în plan cognitiv, atitudinal şi comportamental – la o anumită disciplină de-a lungul unui interval mai lung de timp (un semestru, perioada de practică sau un an şcolar). Reprezintă un pact între elev şi profesorul care trebuie să-l ajute pe elev să se autoevalueze. Profesorul discută cu elevul despre ce trebuie să ştie şi ce trebuie să facă acesta de-a lungul procesului de învăţare. La începutul demersului educativ se realizează un diagnostic în concordanţă cu stilul de învăţare a acestuia asupra necesităţilor elevului de învăţare pentru a stabili obiectivele şi criteriile de evaluare. Diagnosticul este făcut de profesor şi este discutat cu elevul implicat în evaluare.
     Portofoliul de practică poate să conţină o serie de materiale obligatorii cerute de către  profesor cật şi materiale obţionale lăsate la latitudinea elevului care pun în evidenţă progresele sale, permit aprecierea aptitudinilor, contribuţiilor personale la realizarea sarcinilor care îi revin pe parcursul parcurgerii modulului.
Un exemplu de ceea ce poate să cuprindă un portofoliu:
§  pagina de început (care cuprinde : denumirea unităţii de învăţămậnt, ,,Portofoliul de practică  al elevului“, numele elevului, clasa, numele profesorului coordonator, anul şcolar)
§  lista conţinutului acestuia (cuprinsul – cu numele fiecărei fişe/lucrare, indicậnd numărul pagini unde se găseşte materialul)
§  argumentaţia care explică ce lucrări sunt incluse în portofoliu, de ce este importantă fiecare şi cum se articulează între ele într-o viziune de ansamblu a elevului/grupului cu privire la subiectul respectiv şi locul unde s-au desfăşurat orele de practică)
§  lucrări efectuate de elev:
Ø  rezumate
Ø  eseuri
Ø  articole, referate, comunicări
Ø  fişe individuale de studiu
Ø  proiecte şi situaţii deosebite întậlnite la rezolvarea problemelor
Ø  temele de zi de zi
Ø  teste şi lucrări
Ø  chestionare de atitudini
Ø  înregistrări, fotografii care reflectă activitatea desfăşurată de elev individual sau împreună cu colegii săi
Ø  observaţii pe baza unor ghiduri de observaţii
Ø  reflecţiile proprii ale elevului asupra a ceea ce lucrează
Ø  autoevaluări scrise de elev sau de membrii grupului
Ø  alte materiale, hărţi cognitive, contribuţii la activitate care reflectă participarea elevului/ grupului la derularea şi soluţionarea temei date
Ø  viitoare obiective pornind de la realizările curente ale elevului/grupului, pe baza intereselor şi a progreselor înregistrate
Ø  comentarii suplimentare şi evaluări ale profesorului, ale altor grupuri de învăţare şi/sau ale altor părţi interesate, de exemplu părinţii
Ø  rezultate ale activităţilor de autoevaluare şi dovezi ale discuţiilor care au avut loc
Ø  opiniile elevilor privind activităţile desfăşurate


http://www.mlmabsolute.com/images/teamwork-games.jpg                                                Test de autocunoaştere

Capacitatea de lucru în echipă

Răspunde la întrebările următoare pentru determinarea abilităţilor personale de lucru în echipă. Fiecare variantă de răspuns are alocat un anumit punctaj, precizat în tabelul de la finalul testului. Pentru fiecare întrebare, notează varianta pe care ai ales-o şi apoi calculează totalul obţinut.

1.    Poţi să citeşti o carte, mai mult de 30 de minute ?
a.    întotdeauna
b.    adeseori
c.    câteodată
d.    rar
2.    Îţi priveşti interlocutorii în ochi ?
a.    întotdeauna
b.    adeseori
c.    câteodată
d.    rar
3.    Ai o atenţie de scurtă durată ?
a.    întotdeauna
b.    adeseori
c.    câteodată
d.    rar
4.    Munceşti mai mult pentru colegii de echipă care-ţi înţeleg problemele personale?
a.    întotdeauna
b.    adeseori
c.    câteodată
d.    rar
5.    Eşti  conştient că există şi alte probleme şi întâmplări în afara celor din echipă?
a.    întotdeauna
b.    adeseori
c.    câteodată
d.    rar
6.    Eşti înţelegător când apar probleme neaşteptate ?
a.    întotdeauna
b.    adeseori
c.    câteodată
d.    rar
7.    Te aştepţi ca ceilalţi să-ţi înţeleagă problemele personale ?
a.    întotdeauna
b.    adeseori
c.    câteodată
d.    rar

8.    Îţi recunoşti greşelile în faţa celorlalţi ?
a.    întotdeauna
b.    adeseori
c.    câteodată
d.    rar
9.    Programul tău personal cuprinde activităţi variate ?
a.    întotdeauna
b.    adeseori
c.    câteodată
d.    rar
10.  Poţi să te deconectezi uşor dacă eşti dezamăgit ?
a.    întotdeauna
b.    adeseori
c.    câteodată
d.    rar
11.  Admiţi cu uşurinţă că s-ar putea să greşeşti ?
a.    întotdeauna
b.    adeseori
c.    câteodată
d.    rar
12.  Te consideri un perfecţionist ?
a.    întotdeauna
b.    adeseori
c.    câteodată
d.    rar
13.  Într-o echipă, speri să poţi rămâne cât mai tăcut sau să poţi spune cât mai puţine lucruri ?
a.    întotdeauna
b.    adeseori
c.    câteodată
d.    rar
14.  Eşti primul care ia cuvântul în situaţii de criză ?
a.    întotdeauna
b.    adeseori
c.    câteodată
d.    rar
15.  Îţi însuşeşti toate laudele pentru reuşitele echipei ?
a.    întotdeauna
b.    adeseori
c.    câteodată
d.    rar
16.  Observaţiile care ţi se fac sunt un atac la persoană sau le ignori ?
a.    întotdeauna
b.    adeseori
c.    câteodată
d.    rar
17.  Îţi place să glumeşti pentru a detensiona grupul ?
a.    întotdeauna
b.    adeseori
c.    câteodată
d.    rar
18.  Îţi faci în fiecare zi lista problemelor de rezolvat/sarcinilor de îndeplinit ?
a.    întotdeauna
b.    adeseori
c.    câteodată
d.    rar
19.  Prietenii apreciază că eşti un bun ascultător ?
a.    întotdeauna
b.    adeseori
c.    câteodată
d.    rar
20.  Accepţi că într-o echipă poţi fi şi altceva decât conducător ?
a.    întotdeauna
b.    adeseori
c.    câteodată
d.    rar
21.  Obişnuieşti să prezinţi rapoarte concise despre experienţele proprii ?
a.    întotdeauna
b.    adeseori
c.    câteodată
d.    rar
22.  Te simţi frustrat atunci când altcineva are putere asupra ta ?
a.    întotdeauna
b.    adeseori
c.    câteodată
d.    rar
23.  Preferi să lucrezi cu mai puţini colegi, pentru a nu avea surprize neplăcute ?
a.    întotdeauna
b.    adeseori
c.    câteodată
d.    rar
24.  Prietenii ţi-au spus că ar fi bine să devii avocat sau politician ?
a.    întotdeauna
b.    adeseori
c.    câteodată
d.    rar
25.  Te superi atunci când lucrurile nu merg aşa cum ai planificat ?
a.    întotdeauna
b.    adeseori
c.    câteodată
d.    rar


Punctajul variantelor de răspuns:


Întrebarea
Varianta a
Varianta b
Varianta c

Varianta d

3, 4, 13, 15, 16, 22, 23
1
2
3

4

1, 2, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 14, 17, 18, 19, 20, 21
4
3
2
1


Rezultatul testului:

*      Între 100 şi 76 puncte: eşti un excelent lucrător în echipă.
*      Între 75 şi 50 puncte: lucrezi bine în echipă, dar este loc şi pentru mai bine.
*      Între 49 şi 30 puncte: mai este destul de recuperat pentru o bună integrare în echipă.
*      Sub 29 puncte: nu-i nimic, lucrezi mai bine individual.

























Bibliografie:

1. Manual pentru pregătirea de bază în domeniul electric, şcoală profesională, Mariana Robe, Editura Economică Preuniversitaria;
2. Electronică şi automatizări, manual pentru pregătirea de specialitate, clasa a IX-a, Mariana Robe,  Editura Economică Preuniversitaria, 2005;

3. Introducere în tehnologia subansamblelor electronice, Vlad Cehan, Tecla Goraş, Editura Matrix Rom Bucureşti 1996

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu