COLEGIUL TEHNIC de POŞTĂ şi TELECOMUNICAŢII
„GHEORGHE AIRINEI”
BUCUREŞTI, Str Romancierilor, nr.1, Sector 6
( 021 413 46 45
7
021 413 14 13
www. ctptc-airinei.ro
* colegiulairinei@gmail.com
CURRICULUM ÎN DEZVOLTARE LOCALĂ
pentru
LICEU
TEHNOLOGIC
REALIZAREA INSTALAŢIILOR ELECTRICE
ŞI DE COMUNICAŢII
PENTRU INTERIOR
clasa a IX-a
Aria curriculară: TEHNOLOGII
Domeniul pregatirii de
bază: ELECTRONICĂ, AUTOMATIZĂRI
2015
Lista autorilor:
ZLOTEANU DANA – prof. ing. gr. I – Colegiul Tehnic PTc. “Gh. Airinei” –
Bucureşti
DRĂGHICI MAIA – prof. ing. gr. I – Colegiul Tehnic PTc. “Gh. Airinei” -
Bucureşti
GEORGESCU OTILIA – prof. ing. gr. I – Colegiul Tehnic PTc. “Gh. Airinei” -
Bucureşti
CURRICULUM
ÎN DEZVOLTARE LOCALĂ
REALIZAREA INSTALAŢIILOR ELECTRICE ŞI DE COMUNICAŢII
PENTRU INTERIOR
ARGUMENT
Modulul de pregătire practică “Realizarea
instalaţiilor electrice şi de comunicaţii pentru interior” face parte
din Curriculum în Dezvoltare Locală al culturii de specialitate pentru ciclu
inferior al liceului, aria curriculară Tehnologii
domeniul Electronică automatizări.
Programa modulului a fost elaborată în cadrul Colegiului Tehnic de Poştă şi
Telecomunicaţii “Gheorghe Airinei” din
Bucuresti, cu avizul inspectoratului şcolar, în vederea dobândirii
unităţilor de competenţe cheie ,,Rezolvarea
de probleme” şi ,,Organizarea
locului de muncă” din Standardul
de pregătire profesională pentru
domeniul Electronică automatizări.
Acest
modul se adresează elevilor din clasa a IX-a ciclul inferior al liceului, care
în ciclul superior vor dobândi calificarea profesională Tehnician de
telecomunicaţii şi are alocat 90 ore pe parcursul întregului an şcolar,
repartizate în trei săptămâni de practică
comasată (3 săptămâni x 30 ore/săptămână).
Modulul “Realizarea
instalatiilor electrice si de comunicaţii pentru interior” este un modul cu regim obligatoriu şi are un caracter complementar modulelor I,
II, III, şi IV respectiv Tehnologie electronică, Circuite electrice, Măsurări
electrice şi Sănătatea şi securitatea muncii.
Curriculum-ul a
fost elaborat avându-se în vedere următoarele:
Ø structura sistemului de învatamânt liceal din România
Ø asigurarea, prin conţinuturi şi activităţi de învăţare, noţiunilor necesare
atingerii finalităţilor prevăzute de planul cadru de învăţământ
Ø dezvoltarea competenţelor cheie, alături de
competenţele personale şi cele sociale: comunicarea, lucrul în echipă, găndirea
critică, creativitatea, asumarea responsabilităţilor
VALORI ŞI ATITUDINI
Prin parcurgerea conţinuturilor modulului “Realizarea instalaţiilor electrice şi de
comunicaţii pentru interior”, folosind strategii didactice adecvate, se
urmăreşte formarea următoarelor valori şi atitudini:
- respectarea standardelor
internaţionale privind calitatea produselor;
- asigurarea motivaţiei necesare
studierii disciplinelor tehnice;
- stimularea curiozităţii necesare pentru urmărirea
unor fenomene;
- dezvoltarea gândirii critice;
- dezvoltarea imaginaţiei şi creativităţii tehnice.
TABELUL DE CORELARE A COMPETENŢELOR ŞI CONŢINUTURILOR
Nr
crt.
|
UNITĂŢI DE
COMPETENŢE
|
COMPETENŢE
|
CONŢINUTURI
TEMATICE
|
1.
|
Rezolvarea de probleme
|
1.Identifică
probleme simple
2. Alcătuieşte şi aplică un plan de rezolvare
a unei probleme simple
3. Verifică rezultatele obţinute în urma aplicării planului de rezolvare a
unei probleme simple
|
Instalaţii electrice
interioare de joasă tensiune
·
Elemente de conectică
o Cabluri şi conductoare electrice,
o Componente şi accesorii
·
Echipamente electrice pentru instalaţiile electrice interioare
o Aparate electrice de conectare: prize, fişe, întreruptoare, comutatoare
o Aparate electrice de protecţie: siguranţe fuzibile, relee termice, relee
electromagnetice
o Tabloul de distribuţie
·
Corpuri de iluminat:
o Lampa cu incandescenţă
o Lampa fluorescentă
·
Etapele
execuţiei unei instalaţii electrice de
interior
o Interpretarea schiţei tehnice de execuţie a
reţelei electrice
o Selectarea sculelor , dispozitivelor şi a
materialelor de lucru
o
Realizarea şanţurilor şi executarea
străpungerilor
o
Montarea tuburilor de protecţie
o
Montarea conductoarelor şi cablurilor
electrice
o
Montarea aparatelor electrice (tablouri
electrice, aparate de conectare, comandă şi protecţie)
o
Montarea corpurilor de iluminat
o
Realizarea legăturilor la tablourile
electrice.Punerea sub tensiune a instalaţiei electrice
o
Măsuri de protecţie a muncii la executarea
instalaţiilor electrice interioare
Reţele de comunicaţii de interior
·
Elemente de conectică
o Cabluri şi conductoare pentru comunicaţii
o Componente şi accesorii
·
Receptoare şi aparatură de comunicaţii
o Variante constructive
o Utilizări
·
Realizarea practică a unei reţele de comunicaţii
o Interpretarea schiţei tehnice de execuţie a
reţelei de comunicaţii
o Selectarea sculelor , dispozitivelor şi a
materialelor de lucru
o Montarea
canalelor de cablu PVC
o
Pozarea cablurilor
o Montarea
prizelor de date în doze ST
o Montarea
conectorilor la cablurile cu conductoare metalice
o Conectarea receptoarelor
o Verificarea funcţionării reţelei
o Măsuri de protecţie a muncii la executarea
lucrărilor de reţea
|
2.
|
ORGANIZAREA LOCULUI DE MUNCĂ
|
1. Asigură ordinea şi curăţenia la locul de
muncă
2. Aplică principiile
ergonomice în organizarea locului de muncă
3. Foloseşte instrucţiuni de lucru pentru îndeplinirea sarcinilor
|
SUGESTII METODOLOGICE
Prin parcurgerea de
către elevii clasei a IX-a liceu tehnologic a modulului ,,Realizarea instalaţiilor electrice şi de
comunicaţii pentru interior”, se urmăreşte formarea capacităţii de analiză a nivelului de competenţe
dobândite prin învăţare, în scopul orientării ulterioare spre o anumită carieră
profesională şi dezvoltarea capacităţii de comunicare, folosind un limbaj
specializat, specific activităţilor din domeniul electronică automatizări.
Profesorul va desfăşura activitatea de instruire practică timp de trei
săptămâni, un număr de 30 de ore săptămânal. Din cele 90 de ore alocate
modulului, 45 vor fi desfăşurate prin intermediul lucrărilor de documentare şi
cercetare specifice laboratorului tehnologic, iar 45 de ore vor fi disponibile
pentru lucrări practice în cadrul atelierului şcolii. Aici sunt incluse, de
asemenea, şi ore de recapitulare şi de evaluare.
Între competenţe şi conţinuturi
există o relaţie biunivocă: competenţele determină parcurgerea conţinuturilor
tematice, iar prin parcurgerea conţinuturilor tematice se asigura dobândirea,
de către elevi, a competenţelor dorite.
Se recomandă ca activităţile de
predare-învaţare planificate să aibă un caracter interactiv şi centrat pe elev,
extinderea pe cât posibil mai mult a numărului activităţilor de învăţare şi nu
a celor de predare, a celor practice în detrimentul celor teoretice.
Pentru atingerea competenţelor
vizate de parcurgerea disciplinei se recomandă ca, în procesul de predare-învăţare,
să fie utilizate în principal metode active cum ar fi: efectuarea de
experimente, citirea şi interpretarea documentaţiei tehnice, elaborarea şi
prezentarea unor referate interdisciplinare şi proiecte a căror documentare se
obţine prin navigarea pe Internet, implicarea elevilor în diverse alte activităţi
de documentare.
Metodele folosite trebuie să aibă în vedere
faptul ca elevii să fie capabili să desfăşoare o activitate independentă
organizată, cu partea aplicativă încadrată în normele de calitate şi timp.
Alegerea mijloacelor didactice se va realiza în strânsă corelaţie cu
metodele didactice şi cu conţinutul ştiinţific al lecţiei. Astfel, recomandăm
ca lecţiile de predare să fie susţinute de un bogat material ilustrativ şi de
un suport material asigurat de colecţii şi de mostre de
materiale aplicaţii ale acestora.
Parcurgerea conţinuturilor este
obligatorie, ordinea în care acestea urmează a fi parcurse fiind, de regulă,
cea propusă în tabelul de corelare a competenţelor specifice cu conţinuturile,
dar se impune abordarea flexibilă şi diferenţiată a acestora în funcţie de
logica modulului, după cum urmează:
Tema nr. 1
Instalaţii electrice
interioare de joasă tensiune
· Elemente
de conectică:
o Cabluri şi conductoare
electrice
o Accesorii
Tema nr. 2
Echipamente electrice pentru instalaţiile electrice interioare
o
Aparate electrice de conectare: prize, fişe,
întreruptoare, comutatoare
o
Aparate electrice de protecţie: siguranţe
fuzibile, relee termice, relee electromagnetic
o
Tabloul de distribuţie
Tema nr. 3
Corpuri de iluminat
o
Lampa cu incandescenţă
o
Lampa
fluorescentă
Tema nr. 4
Realizarea practică a unei instalaţii electrice de interior
o
Interpretarea schiţei tehnice de execuţie a
reţelei electrice
o
Selectarea sulelor , dispozitivelor şi a
materialelor de lucru
o
Realizarea şanţurilor şi executarea străpungerilor
Tema nr. 5
Realizarea practică a unei instalaţii electrice de interior
o
Montarea tuburilor de protecţie
o
Montarea conductoarelor şi cablurilor
electrice
Tema nr. 6
Realizarea practică a unei instalaţii electrice de interior
o
Montarea aparatelor electrice (tablouri
electrice, aparate de conectare, comandă şi protecţie)
o
Montarea corpurilor de iluminat
Tema nr. 7
Realizarea practică a unei instalaţii electrice de interior
o
Realizarea legăturilor la tablourile
electrice
o
Punerea sub tensiune a instalaţiei electrice
Tema nr. 8
Reţele de comunicaţii de interior
· Elemente
de conectică:
o
Cabluri şi conductoare pentru comunicaţii
o
Componente şi accesorii
Tema nr. 9
Receptoare şi aparatură de comunicaţii
o Variante constructive
o Utilizări
Tema nr. 10
Realizarea practică a
unei reţele de comunicaţii
o Interpretarea schiţei
tehnice de execuţie a reţelei de comunicaţii
o Selectarea sulelor,
dispozitivelor şi a materialelor de lucru
o Montarea canalelor de
cablu PVC
Tema nr. 11
Realizarea practică a
unei reţele de comunicaţii
o Pozarea cablurilor
o Montarea prizelor de
date în doze ST
Tema nr. 12
Realizarea practică a
unei reţele de comunicaţii
o Montarea conectorilor la
cablurile cu conductoare metalice
o Conectarea receptoarelor
o Verificarea funcţionării
reţelei
Cadrele didactice, profesorii şi maiştrii instructori, au posibilitatea de a decide asupra numărului
de ore alocat fiecărei teme, în funcţie de:
·
dificultatea temelor
·
nivelul de cunoştinţe anterioare ale grupului
instruit
·
complexitatea şi varietatea materialului
didactic utilizat
·
ritmul de asimilare a cunoştinţelor şi de
formare a deprinderilor proprii grupului instruit.
Parcurgerea conţinuturilor se va realiza în
integralitatea lor. Pentru atingerea rezultatelor învăţării stabilite prin
modul, profesorul/maistrul instructor are libertatea de a dezvolta anumite
conţinuturi, de a le eşalona în timp, de a utiliza activităţi variate de
învăţare, cu accentuare pe cele cu caracter aplicativ, centrate pe elev.
Se consideră că nivelul de
pregătire este realizat corespunzător, dacă poate fi demonstrat fiecare dintre
rezultatele învăţării.
În elaborarea strategiei
didactice, profesorul va trebui să ţină seama de următoarele principii ale
educaţiei:
Ø Elevii învaţă cel mai bine atunci când consideră că învăţarea răspunde
nevoilor lor.
Ø Elevii învaţă când fac ceva şi când sunt implicaţi activ în procesul de
învăţare.
Ø Elevii au stiluri proprii de învăţare. Ei învaţă în moduri diferite, cu
viteze diferite şi din experienţe diferite.
Ø Participanţii contribuie cu cunoştinţe semnificative şi importante la
procesul de învăţare.
Ø Elevii învaţă mai bine atunci când
li se acordă timp pentru a “ordona” informaţiile noi şi a le asocia cu
“cunoştinţele vechi”.
Pentru dobândirea de către elevi a deprinderilor
prevăzute, activităţile de învăţare - predare utilizate de cadrele didactice
vor avea un caracter interactiv şi centrat pe elev, cu pondere sporită pe
activităţile de învăţare şi nu pe cele de predare.
q Diferenţierea sarcinilor şi timpului alocat, prin:
Þ
gradarea sarcinilor
de la uşor la dificil, utilizând în acest sens
fişe de lucru;
Þ
fixarea unor
sarcini deschise, pe care elevii să le abordeze în ritmuri şi la niveluri diferite;
Þ
fixarea de sarcini
diferite pentru grupuri sau indivizi diferiţi, în funcţie de abilităţi;
Þ
abordarea temelor
din perspectiva tuturor stilurilor de învăţare;
Þ
formarea de perechi
de elevi cu aptitudini diferite care se pot ajuta reciproc.
Sugestii cu privire la evaluare
Evaluarea
este implicită demersului pedagogic şi trebuie să fie corelată cu criteriile de
performanţă şi cu tipul probelor de
evaluare care sunt precizate în Standardul de Pregătire Profesională. Ea
permite atât profesorului cât şi elevului să cunoască nivelul de achiziţionare
a competenţelor şi a cunoştinţelor, să identifice eventualele lacune şi cauzele
lor, să facă remediile care se impun în vederea reglării procesului de
predare-învăţare.
Pe parcursul modulului se realizează evaluare
formativă, iar la sfârşitul lui se realizează evaluarea sumativă, pentru verificarea atingerii
competenţelor. Metodele de evaluare recomandate:
• observarea
sistematică a comportamentului elevilor;
• metoda
exerciţiilor practice;
•
investigaţia;
•
autoevaluarea, prin care elevul compară nivelul la care a ajuns cu obiectivele
şi standardele educaţionale şi îşi poate impune/ modifica programul de lucru.
Ca instrumente
de evaluare se pot folosi:
• fişe de
observaţie;
• fişe de
evaluare conţinând diferite tipuri de itemi;
• fişe de lucru;
• chestionare;
• fişe de
autoevaluare:
•
miniproiect- prin care se evaluează metodele de lucru, utilizarea
corespunzătoare a bibliografiei, materialelor şi ehipamentelor, modul de
organizare a ideilor şi materialelor într-un document scris.
•
portofoliu – instrument de evaluare flexibil, complex, integrator, o modalitate
de înregistrare a performanţelor şcolare ale elevilor.
Pentru
a promova modulul, elevii trebuie să demonstreze că pot întruni toate
criteriile asociate cu toate rezultatele. Elevii vor duce la îndeplinire
lucrări practice, proiecte, teme de lucru şi/sau probleme care constituie
evaluarea modulului.
Recomandări privind
respectarea normelor de sănătate şi
securitate a muncii potrivit modulului
“Realizarea instalaţiilor electrice şi de
comunicaţii pentru interior”
Protecţia muncii este o problemă de stat ce vizează
îmbunătăţirea continuă a condiţiilor de muncă şi înlăturarea cauzelor care pun
în pericol viaţa şi sănătatea oamenilor muncii în procesul de producţie.
Curentul electric are o acţiune complexă şi
caracteristică asupra tuturor componentelor organismului omenesc producând
tulburări interne grave (aşa-numitele şocuri
electrice) sau leziuni externe (arsuri electrice, electrometalizări şi
semne electrice).
Accidentele electrice se produc din
următoarele cauze:
-
folosirea curentului electric
la tensiuni care depăşesc pe cele prevăzute în normele de tehnica securităţii;
-
atingerea conductorilor
neizolaţi sau insuficient izolaţi aflaţi sub tensiune.
În vederea evitării unor asemenea accidente se
impune ca izolarea conductorilor să fie perfectă şi prin poziţia acestora să
fie exclusă posibilitatea unei atingeri. Pentru evitarea accidentelor prin
electrocutare prin contact cu uneltele cu care se lucrează, acestea vor avea
mânerele din materiale electroizolante. Elementele sub tensiune vor fi
protejate de carcase, împiedicându-se astfel atingerea acestora. Carcasarea sau
îngrădirea se va executa cu plase metalice sau table perforate cu rezistenţă
metalică suficientă şi bine fixată;
-
contactul direct cu anumite
părţi metalice ale instalaţiilor care au intrat sub tensiune în mod
întâmplător;
Pentru a se evita o astfel de accidentare, se va
asigura legarea la pământ sau legarea la nul a aparatelor, conform normelor de
electrosecuritate. Periodic se va verifica instalaţia de legare la pământ,
lucrările efectuându-se de către persoane de specialitate, autorizate în acest
scop;
-
pătrunderea curentului de
înaltă tensiune în instalaţiile de joasă tensiune. Ca măsuri de protecţie în
acest caz, este necesar să se folosească siguranţe fuzibile calibrate sau
întrerupătoare de protecţie automate şi să se interzică folosirea sârmelor
groase, a cuielor etc., în locul siguranţelor calibrate;
-
în apropierea instalaţiilor sub
tensiune înaltă se impune afişarea plăcilor avertizoare şi îngrădirea
locurilor respective iar elevii care vizitează întreprinderile trebuie să fie
sub stricta supraveghere a cadrelor didactice şi a delegatului întreprinderii;
-
pentru alimentarea aparatelor
electrice portative de la reţeaua de curent în încăperi umede sau cu gaze, praf
etc. se vor folosi tensiunile reduse prevăzute în normele de
electrosecuritate. De asemenea, revizia periodică a întregii instalaţii
electrice şi a aparatelor respective se va face de către personal calificat.
ATENŢIE!
- Se interzic comportările
brutale;
- Se interzice a se umbla la
instalaţia electrică (comutatoare, prize, tabloul de siguranţă) fără
acordul maistrului instructor, tutorelui de practică;
- Se interzice a se folosi
aparatele, maşinile, utilajele, sculele fără acordul maistrului
instructor, tutorelui de practică;
- Executarea unei lucrări se
realizează respectând instrucţiunile date de maistrului instructor,
tutorelui de practică;
- Se interzice modificarea
tehnologiei de execuţie a lucrărilor de laborator fără acordul maistrului
instructor, tutorelui de practică;
- Se interzice aprinderea
focului în atelier;
- Se interzice fumatul în
atelier;
- Se interzice producerea de
scurtcircuite la reţeaua electrică
din cadrul
atelierului;
- Deranjamentele,
defecţiunile sau abaterile de la normele de protecţia muncii se
semnalează
maistrului instructor, tutorelui de practică.
- Se interzice depozitarea
produselor inflamabile în alte locuri decât cele stabilite de către
maistrul instructor, tutorele de practică. Nu se joacă cu instalaţiile
montate cu scop PSI şi nici nu li se produc defecţiuni;
- Izbucnirea oricarei forme
de incendiu va fi anunţată urgent maistrului instructor, tutorelui de
practică;
- La incendiu provocat de
instalaţia electrică nu se va acţiona cu apă;
- În caz de izbucnire a unui
incendiu mare, se va părăsi locul pe căile de evacuare, fără a crea
aglomeraţii şi basculade pe căile de acces;
- Se interzice poluarea
mediului cu materiale solide, lichide sau gazoase;
- Se interzice aruncarea
ambalajelor de hârtie, plastic, metal, sau lemn la voia întâmplării.
Acestea se vor depozita în locurile special amenajate;
- Se va lăsa masa curată
după terminarea lucrării în laborator;
Exemple de
instrumente de lucru:
FIŞĂ DE OBSERVAŢIE
Observaţi
modul de realizare a unei instalaţii electrice şi completaţi fişa următoare:
Localizare:
|
Data:
|
|
Necesar de materiale/
aparate
|
Instalaţia
de lumină
|
Instalaţia
de prize
|
Aparate
electrice utilizate
|
|
|
Conductoare
electrice
|
|
|
Tuburi
de protecţie
|
|
|
Receptoare
|
|
|
SDV-uri
|
|
|
Situaţii
deosebite
|
|
|
Observaţiile
coordonatorului de practică:
|
||
Evaluator:
|
STUDIU DE CAZ
Observaţi cu
atenţie imaginile de mai jos:
1 Identificaţi
tipul de aparat electric reprezentat în
fiecare imagine;
2 Precizaţi
unde se foloseşte fiecare aparat electric de
mai sus;
3 Enumeraţi
avantajele şi dezavantajele fiecărui aparat electric;
4 Realizaţi
un studiu de piaţă, în urma căruia efectuaţi
o analiză tehnico-economică având în vedere performanţele şi preţul de
cost ale fiecărei aparat..
LUCRARE PRACTICĂ
Pregătirea lucrărilor pentru realizarea
practică
a unei reţele de comunicaţii
FIŞĂ
TEHNOLOGICĂ
|
Lucrare practică: Pregătirea
lucrărilor reţelei de comunicaţii
|
Competenţa vizată:
Execută
lucrări de cablare structurată
Criterii de performanţă:
·
Să realizeze montarea canalelor de cablu
PVC bicamerale;
·
Să realizeze montarea prizelor de
comunicaţii;
|
Scule,
materiale necesare
·
Canale de cablu
PVC bicameral, prize, placă rigips 1 mp, cablu FTP, conectori
tip Jack RJ 45;
·
Şurubelniţe, cleşte de dezizolat, tăietor manta, maşină de găurit rotopercutantă .
|
Operaţii (faze) tehnologice
|
1. Montarea
canalului de cablu pe perete (placă de rigips), folosind accesorii specifice.
·
Poziţionaţi
canalul de cablu pe perete/placa de rigips şi verificaţi orizontalitatea lui
cu ajutorul unei nivele cu bulă de aer;
·
Daţi
găuri pe perete/placa de rigips folosind maşină de găurit rotopercutantă,
după ce aţi marcat poziţia canalului;
·
Fixaţi cu
şurubelniţa canalul pe perete după introducerea diblurilor în găuri;
2. Montaţi suportul prizei modulare în canalul de cablu.
3. Pozaţi
cablurile în canalul de cablu montat
anterior.
4. Montaţi
capacul de protecţie la canalul de
cablu.
5. Realizaţi conectorizarea celor două cabluri folosind
conectori tip Jack RJ 45.
6. Montaţi
conectorii tip Jack RJ 45 în “face plate” 45/45 şi întreg ansamblul în
suportul prizei modulare.
7. Ataşaţi rama ornament la ansamblul priză de date
montată în canalul de cablu bicameral.
8. Îndepărtaţi folia de protecţie a canalului de cablu.
9. Introduceţi patch cordul în priză.
|
FIŞĂ DE LUCRU
Pentru realizarea unei reţele de comunicaţii
se folosesc următoarele componente
1. 2. 3. 4.
5.
6. 7.
8.
9. 10.
11. 12. 13. 14.
1.
Identificaţi tipul de componentă reprezentată în fiecare imagine;
2. Completaţi tabelul de mai jos cu cifrele
corespunzatoare tipului de componentă
şi
denumirea fiecăreia dintre componente;
Materiale
|
Scule/dispozitive verificare
|
Aparatură receptoare
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
FIŞĂ DE EVALUARE
I. Încercuiţi litera corespunzătoare variantei
corecte:
1). Siguranţa fuzibilă este
reprezentată prin simbolul:
2). În interiorul tubului
fluorescent se găseşte un gaz numit:
a) argon;
b) azot;
c) neon;
d) oxigen
3) Cablul reprezentat în figura alăturată este de tip:
a)
Cablu STP;
b)
Cablu coaxial;
c) Cablu UTP;
d)
Cablu cu fibră optică;
4). Standardele T568-A şi
T568-B diferă între ele prin inversarea perechilor :
a). 1 şi 4
b). 1 şi 3
c). 2 şi 3
d). 2 şi 4
2 puncte
II. Notaţi în dreptul enunţurilor de mai jos litera
A, dacă apreciaţi că enunţul
este adevărat
şi litera F dacă apreciaţi că enunţul este fals:
1) Întreruptoarele sunt aparate de măsură şi control;
2) Siguranţele fuzibile sunt aparate de protecţie la
scurtcircuit
3) Cablul STP este un cablu UTP care are conductorii înveliţi într-o folie
exterioară de ecranare.
4) Priza
de telecomunicaţii constituie punctul în care
utilizatorul îşi conectează echipamentele sale la reţeaua structurată.
2 puncte
III. Completaţi spaţiile libere astfel încât afirmaţiile
de mai jos să fie adevărate:
1) Starterul asigură _____(1)______ lămpii fluorescente.
2) Filamentul lămpii cu incandescenţă este confecţionat din
_____(2)_______
3) Pozarea cablurilor reprezintă
totalitatea operaţiunilor de _____(3)_______efectivă a cablurilor pe
traseele de cablu deja pregătite.
4) Montarea
conectorilor RJ se face prin_____(4)_______, cu ajutorul unor cleşti
speciali
2 puncte
IV. În coloana A sunt enumerate funcţii ale aparatelor
electrice, iar în coloana B tipuri deaparate. Scrieţi pe foaia de test
asocierea cifrelor din coloana A şi literelor corespunzătoare din coloana B.
2 puncte
A. Funcţia aparatului electric
|
B. Tipul aparatului electric
|
1) realizează conectarea şi deconectarea
circuitelor sub tensiune, dar fără sarcină
|
a) întreruptor
|
2) realizează legături electrice temporare
între receptoarele mobile şi circuitele electrice exterioare
|
b) releu
|
3) realizează închiderea unui
circuit simultan cu deschiderea altuia şi invers
|
c) comutator
|
4) realizează închiderea şi deschiderea unui
circuit
|
d) separator
|
|
e) prize şi fişe
|
V. Precizaţi etapele necesare:
1. procesului tehnologic de execuţie a unei instalaţii de
iluminat şi prize
2. conectării
cablului UTP la jackul RJ 45
2 puncte
Timp de lucru: 30 min.
Barem de corectare şi notare
Subiectul I. 2p
1 - d; 2 - a; 3 - c ;
4 – c.
Pentru fiecare răspuns corect se acordă câte 0,5p.
Pentru fiecare
răspuns incorect sau lipsa acestuia, se acordă câte 0p.
Subiectul II.
2p
1 - F; 2 - A; 3 -F ; 4
–A.
Pentru fiecare răspuns corect se acordă câte 0,5p.
Pentru fiecare
răspuns incorect sau lipsa acestuia, se acordă câte 0p.
Subiectul III. 2p
(1) – amorsarea ( aprinderea );
(2) – wolfram;
(3) – montare
(4) – sertizare
Pentru fiecare răspuns corect se acordă câte 0,5p.
Pentru fiecare
răspuns incorect sau lipsa acestuia, se acordă câte 0p.
Subiectul IV.
2p
1. – d; 2. – e; 3. – c; 4. – a;
Pentru fiecare răspuns corect se acordă câte 0,5p.
Pentru fiecare
răspuns incorect sau lipsa acestuia, se acordă câte 0p.
Subiectul V.
- Etapele
procesului tehnologic de execuţie a unei instalaţii
1p
de
iluminat şi prize:
–
identificarea traseului instalaţiei pe elementele de
construcţie
–
marcarea traseului instalaţiei;
–
executarea străpungerilor şi a şanţurilor în pereţi ;
–
montarea tuburilor
de protecţie
–
montarea dozelor
–
montarea conductoarelor electrice
–
executarea conexiunilor
în doze şi la aparate
–
montarea instalaţiei de legare la pământ pentru protecţia
împotriva electrocutării
–
montarea aparatelor şi a receptoarelor
–
verificarea instalaţiei
Pentru fiecare etapă precizată corect se acordă 0,1 puncte. Pentru
răspuns incorect sau lipsa acestuia, se acordă 0 puncte.
- Etapele
conectării cablului UTP
la jackul RJ 45
1p
-
Se aduc toate perechile
cablului la acelaşi nivel, prin tăierea vârfului cablului cu ajutorul cleştelui
de sertizare;
-
Se îndepărtează mantaua cablului pe o lungime
de circa 3 cm;
-
Se separă cele patru perechi
torsadate şi se aşează în formă de evantai;
-
Se separă cele patru
perechi torsadate şi se aşează în formă de evantai;
-
Se aşează perechile în
conformaţia dorită (568A sau 568B);
-
Se
ţin strâns între degete firele aşezate în ordine şi se taie toate odată la o
lungime de cca. 12 mm de la manta. Pentru această operaţie se foloseşte
ghilotina de pe cleştele de sertizat;
- Fără a le
da drumul din mână, firele se introduc cu atenţie în corpul conectorului RJ tinând cont de poziţie şi de pini;
-
Izolaţia trebuie să
pătrundă şi ea în interiorul conectorului, să poată fi prinsă de clema din
plastic a acestuia;
-
Se introduce mufa în
lăcaşul special al cleştelui de sertizat;.
-
Se strânge cleştele
puternic.
Pentru fiecare etapă precizată corect se acordă 0,1 puncte. Pentru
răspuns incorect sau lipsa acestuia, se acordă 0 puncte.
PROIECTUL
- TEMA PROIECTULUI: Realizarea instalaţiei electrice
interioare de joasă tensiune şi de comunicaţii pentru un laborator
tehnologic
- STRUCTURA
PROIECTULUI
Proiectul va fi realizat la finalul parcurgerii
conţinuturilor modulului “Realizarea
instalaţiilor electrice şi de comunicaţii pentru interior” şi va
fi structurat în două mari părţi:
- O parte scrisă, în care se tratează:
·
etapele parcurse pentru realizarea
instalatiei electrice interioare pentru un laborator tehnologic
·
etapele parcurse pentru realizarea reţelei de
comunicaţii pentru un laborator tehnologic
·
necesarul de materiale/aparate pentru realizarea
instalaţiei electrice interioare de joasă tensiune şi de comunicaţii pentru un
laborator tehnologic
·
norme specifice de tehnica securităţii
muncii
- Realizare
practică
Ø echiparea
cu prize de electroalimentare conform documentaţiei de realizare a reţelei
Ø echiparea
cu prize de
telecomunicaţii conform documentaţiei de realizare a reţelei
Ø utilizarea
elementelor de conectică pentru instalarea unui calculator, a unei imprimante şi a unui fax.
- ETAPE –
TERMENE
Derularea proiectului va fi etapizată, termenele de finalizare fiind
stabilite de comun
acord cu îndrumătorul, fiecare etapă finalizată urmând a fi analizată
pentru descoperirea punctelor slabe şi trecerea la o nouă etapă.
Elevii au obligaţia de a respecta etapele şi termenele stabilite pentru a
se înscrie în
grafic, iar proiectul să poată fi predat în condiţii optime şi la termenul
stabilit.
4. CONDIŢII DE PREZENTARE
Proiectul va fi
prezentat ca parte scrisă redactată la calculator şi printat. Întocmiţi, de asemenea, o prezentare pentru colegii voştri.
PORTOFOLIUL
Portofoliul elevului
include rezultatele relevante, obţinute prin metode şi tehnici de evaluare
(probe scrise, verificări orale, probe practice, autoevaluare, proiect,
observarea sistematică a comportamentului, etc.) sau prin activităţi extracurriculare. Elevul
are libertatea de a cuprinde în portofoliu materialele pe care le consideră
necesare sau care îl reprezintă cel mai bine.
Portofoliul reprezintă ,,cartea de vizită” a elevului, prin
care profesorul poate să-i urmărească progresul – în plan cognitiv, atitudinal
şi comportamental – la o anumită disciplină de-a lungul unui interval mai lung
de timp (un semestru, perioada de practică sau un an şcolar). Reprezintă un
pact între elev şi profesorul care trebuie să-l ajute pe elev să se
autoevalueze. Profesorul discută cu elevul despre ce trebuie să ştie şi ce
trebuie să facă acesta de-a lungul procesului de învăţare. La începutul
demersului educativ se realizează un diagnostic în concordanţă cu stilul de
învăţare a acestuia asupra necesităţilor elevului de învăţare pentru a stabili
obiectivele şi criteriile de evaluare. Diagnosticul este făcut de profesor şi
este discutat cu elevul implicat în evaluare.
Portofoliul de practică poate să conţină o
serie de materiale obligatorii cerute de către
profesor cật şi materiale obţionale lăsate la latitudinea elevului care
pun în evidenţă progresele sale, permit aprecierea aptitudinilor,
contribuţiilor personale la realizarea sarcinilor care îi revin pe parcursul
parcurgerii modulului.
Un exemplu de ceea ce poate să cuprindă un portofoliu:
§ pagina de început (care cuprinde : denumirea unităţii de învăţămậnt, ,,Portofoliul
de practică al elevului“, numele
elevului, clasa, numele profesorului coordonator, anul şcolar)
§ lista conţinutului acestuia (cuprinsul – cu numele fiecărei fişe/lucrare,
indicậnd numărul pagini unde se găseşte materialul)
§ argumentaţia care explică ce lucrări sunt incluse în portofoliu, de ce este
importantă fiecare şi cum se articulează între ele într-o viziune de ansamblu a
elevului/grupului cu privire la subiectul respectiv şi locul unde s-au
desfăşurat orele de practică)
§ lucrări efectuate de elev:
Ø rezumate
Ø eseuri
Ø articole, referate, comunicări
Ø fişe individuale de studiu
Ø proiecte şi situaţii deosebite întậlnite la rezolvarea problemelor
Ø temele de zi de zi
Ø teste şi lucrări
Ø chestionare de atitudini
Ø înregistrări, fotografii care reflectă activitatea desfăşurată de elev
individual sau împreună cu colegii săi
Ø observaţii pe baza unor ghiduri de observaţii
Ø reflecţiile proprii ale elevului asupra a ceea ce lucrează
Ø autoevaluări scrise de elev sau de membrii grupului
Ø alte materiale, hărţi cognitive, contribuţii la activitate care reflectă
participarea elevului/ grupului la derularea şi soluţionarea temei date
Ø viitoare obiective pornind de la realizările curente ale elevului/grupului,
pe baza intereselor şi a progreselor înregistrate
Ø comentarii suplimentare şi evaluări ale profesorului, ale altor grupuri de
învăţare şi/sau ale altor părţi interesate, de exemplu părinţii
Ø rezultate ale activităţilor de autoevaluare şi dovezi ale discuţiilor care
au avut loc
Ø opiniile elevilor privind activităţile desfăşurate
Test de autocunoaştere
Capacitatea de lucru
în echipă
Răspunde la întrebările următoare
pentru determinarea abilităţilor personale de lucru în echipă. Fiecare variantă
de răspuns are alocat un anumit punctaj, precizat în tabelul de la finalul
testului. Pentru fiecare întrebare, notează varianta pe care ai ales-o şi apoi
calculează totalul obţinut.
1.
Poţi
să citeşti o carte, mai mult de 30 de minute ?
a. întotdeauna
b. adeseori
c. câteodată
d. rar
2.
Îţi
priveşti interlocutorii în ochi ?
a. întotdeauna
b. adeseori
c. câteodată
d. rar
3.
Ai
o atenţie de scurtă durată ?
a. întotdeauna
b. adeseori
c. câteodată
d. rar
4.
Munceşti
mai mult pentru colegii de echipă care-ţi înţeleg problemele personale?
a. întotdeauna
b. adeseori
c. câteodată
d. rar
5.
Eşti conştient că există şi alte probleme şi
întâmplări în afara celor din echipă?
a. întotdeauna
b. adeseori
c. câteodată
d. rar
6.
Eşti
înţelegător când apar probleme neaşteptate ?
a. întotdeauna
b. adeseori
c. câteodată
d. rar
7.
Te
aştepţi ca ceilalţi să-ţi înţeleagă problemele personale ?
a. întotdeauna
b. adeseori
c. câteodată
d. rar
8.
Îţi
recunoşti greşelile în faţa celorlalţi ?
a. întotdeauna
b. adeseori
c. câteodată
d. rar
9.
Programul
tău personal cuprinde activităţi variate ?
a. întotdeauna
b. adeseori
c. câteodată
d. rar
10. Poţi să te deconectezi uşor dacă eşti dezamăgit
?
a. întotdeauna
b. adeseori
c. câteodată
d. rar
11. Admiţi cu uşurinţă că s-ar putea să greşeşti ?
a. întotdeauna
b. adeseori
c. câteodată
d. rar
12. Te consideri un perfecţionist ?
a. întotdeauna
b. adeseori
c. câteodată
d. rar
13. Într-o echipă, speri să poţi rămâne cât mai
tăcut sau să poţi spune cât mai puţine lucruri ?
a. întotdeauna
b. adeseori
c. câteodată
d. rar
14. Eşti primul care ia cuvântul în situaţii de
criză ?
a. întotdeauna
b. adeseori
c. câteodată
d. rar
15. Îţi însuşeşti toate laudele pentru reuşitele
echipei ?
a. întotdeauna
b. adeseori
c. câteodată
d. rar
16. Observaţiile care ţi se fac sunt un atac la
persoană sau le ignori ?
a. întotdeauna
b. adeseori
c. câteodată
d. rar
17. Îţi place să glumeşti pentru a detensiona
grupul ?
a. întotdeauna
b. adeseori
c. câteodată
d. rar
18. Îţi faci în fiecare zi lista problemelor de
rezolvat/sarcinilor de îndeplinit ?
a. întotdeauna
b. adeseori
c. câteodată
d. rar
19. Prietenii apreciază că eşti un bun ascultător
?
a. întotdeauna
b. adeseori
c. câteodată
d. rar
20. Accepţi că într-o echipă poţi fi şi altceva
decât conducător ?
a. întotdeauna
b. adeseori
c. câteodată
d. rar
21. Obişnuieşti să prezinţi rapoarte concise
despre experienţele proprii ?
a. întotdeauna
b. adeseori
c. câteodată
d. rar
22. Te simţi frustrat atunci când altcineva are
putere asupra ta ?
a. întotdeauna
b. adeseori
c. câteodată
d. rar
23. Preferi să lucrezi cu mai puţini colegi,
pentru a nu avea surprize neplăcute ?
a. întotdeauna
b. adeseori
c. câteodată
d. rar
24. Prietenii ţi-au spus că ar fi bine să devii
avocat sau politician ?
a. întotdeauna
b. adeseori
c. câteodată
d. rar
25. Te superi atunci când lucrurile nu merg aşa
cum ai planificat ?
a. întotdeauna
b. adeseori
c. câteodată
d. rar
Punctajul
variantelor de răspuns:
Întrebarea
|
Varianta
a
|
Varianta
b
|
Varianta
c
|
Varianta
d
|
3, 4, 13, 15, 16, 22, 23
|
1
|
2
|
3
|
4
|
1, 2, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11,
12, 14, 17, 18, 19, 20, 21
|
4
|
3
|
2
|
1
|
Rezultatul
testului:
Între
100 şi 76 puncte: eşti un excelent
lucrător în echipă.
Între
75 şi 50 puncte: lucrezi bine în
echipă, dar este loc şi pentru mai bine.
Între
49 şi 30 puncte: mai este destul de
recuperat pentru o bună integrare în echipă.
Sub 29 puncte: nu-i nimic, lucrezi mai bine
individual.
Bibliografie:
1. Manual pentru pregătirea de bază în domeniul electric, şcoală
profesională, Mariana Robe ,
Editura Economică Preuniversitaria;
2. Electronică şi automatizări, manual pentru
pregătirea de specialitate, clasa a IX-a, Mariana Robe, Editura Economică Preuniversitaria, 2005;
3. Introducere în tehnologia subansamblelor
electronice, Vlad Cehan, Tecla Goraş, Editura Matrix Rom Bucureşti 1996
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu